juli

Nieuw: Koepelvereniging voor studieverenigingen Fontys

FPSA

Op dinsdag 23 juni maakten drie Fontys studenten de Federation of Purple Study Associations (FPSA) officieel bij de notaris. Samen met zes andere studenten, zetten zij het afgelopen studiejaar deze koepelvereniging op. De FPSA verbindt de studieverenigingen van Fontys onderling én Fontys als organisatie.

Studieverenigingen hebben een belangrijke rol binnen de verschillende opleidingen en bij studenten. Zo beïnvloedt een studievereniging de sociale aspecten die bij studeren hoort op een positieve manier. Daarnaast worden er ook workshops of vakinhoudelijke activiteiten georganiseerd. Daarom helpt Fontys deze verenigingen graag een handje en ondersteunt waar nodig. Om deze reden is aan het Centrum voor Medezeggenschap van dienst Studentenvoorzieningen gevraagd om samen met studenten een koepelvereniging op te richten. Negen studenten met verschillende achtergronden hebben zich het afgelopen jaar hard ingezet voor de Federation of Purple Study Associations (FPSA).

Wat doet een koepelvereniging?
FPSA richt zich op twee speerpunten: bestuursbeurzen en bestuurlijke activiteiten.
Een bestuursbeurs wordt toegekend aan bestuurlijk actieve studenten, mits zij aan de gestelde voorwaarden voldoen. FPSA gaat hier een ondersteunende rol in spelen en fungeert als contactpersoon voor de studieverenigingen, daarbij gaat FPSA een deel van de lasten opvangen voor zowel de Commissie Profileringsfonds als voor de studieverenigingen voor zaken met betrekking tot de bestuursbeurzen.
De bestuurlijke activiteiten zijn gericht op de overdracht van kennis en het uitwisselen van informatie tussen studieverenigingen onderling. FPSA zal in het komende studiejaar workshops organiseren gericht op onderwerpen waar studieverenigingen mee te maken krijgen, zoals bestuursoverdracht, specifiek voor voorzitters en penningmeesters. Daarnaast zal FPSA zich gaan richten op netwerkbijeenkomsten waarbij studieverenigingen de kans krijgen om elkaar te leren kennen, ervaringen uit te wisselen en van elkaar te leren.

Meer informatie?
Wil jij als medewerker of instituut het contact met de studievereniging optimaliseren in het nieuwe studiejaar of ben je benieuwd wat FPSA voor jouw studievereniging kan betekenen? Neem dan contact op! Kijk op https://fpsa.nl of mail naar info@fpsa.nl.

Auteur: Birgit Grun