februari

Nienke Meijer en Fontys studentondernemers bij 24U in bedrijf

Nienke Meijer opende de ontbijtsessie van 24U in bedrijf op 1 februari met een presentatie over het belang tussen onderwijs en ondernemerschap. Twee sectoren die onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Daarbij toonden vijf Fontys studentondernemers het praktijkvoorbeeld en presenteerden hun startup aan de ruim 150 aanwezige ondernemers. Al snel bleek hoe makkelijk ondernemers en studenten elkaar kunnen en willen helpen groeien en versterken.

Tijdens de ontbijtsessie werd de actieve rol van studenten en versterking van de verbinding met het bedrijfsleven benadrukt door Nienke. Onderwijs en het bedrijfsleven zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden en hebben elkaar nodig om innovatie, groei en technologie door te voeren en te versterken. Dat ondernemerschap een steeds grotere rol speelt binnen Fontys is een logisch gevolg van de veranderingen en de vraag in de markt. Tijdens de sessie werd het belang van de wisselwerking van vraag en aanbod tussen het bedrijfsleven en onderwijs dan ook benadrukt. Omdat studenten daarbij een belangrijke rol spelen gaven vijf studentondernemers een pitch van 1 minuut voor de 150 aanwezigen.

De diversiteit van zowel ondernemers als studentondernemers leidde tot interessante mixen en gesprekken. Shasco Laugs en Pieter Hordijk van Snapfood (studenten Applied Science), Seth Leenman van Loyalty Ride (student BMKB), Robbert Fransen van CarDataPas (student Automotive) en Niels Baeten van OneTwentyFour (student BMKB) pitchten op spetterende wijze voor de volle zaal ondernemers. Het netwerkgedeelte na de lezing werd actief benut door de studenten. Zij gingen naar huis met een nieuw en vergroot netwerk. Studenten wisten met hun pitch zowel coaches uit de praktijk als investeerders aan zich te binden waarbij nieuwe samenwerkingen zijn ontstaan.

24U in bedrijf is een netwerkorganisatie met ruim 250 leden en heeft als doel om te netwerken met inhoud. Het hele jaar door organiseren zij een speciaal daarvoor gemaakt programma dat bestaat uit zes uiteenlopende onderdelen met ieder een eigen karakter. Door de samenwerking en het lidmaatschap tussen Fontys en 24U in bedrijf wordt de brug geslagen tussen student(ondernemer) en ondernemer waardoor samenwerkingen sneller en makkelijker worden aangegaan. Dit heeft ook een positief effect op het onderwijs binnen Fontys doordat er veel praktijkopdrachten en contacten worden opgedaan in het netwerk van 24U in bedrijf met ruim 250 ondernemers. Studenten die interesse hebben in volgende netwerksessies en een mogelijkheid zien om zelf te pitchen kunnen contact opnemen met het Fontys Centrum voor Ondernemerschap.

Auteur: Irene Vriezen
Fontys Centrum voor Ondernemerschap