maart

Ministerie Vlaanderen laat zich inspireren over verbinding tussen onderzoek en onderwijspraktijk

Op dinsdag 21 maart bracht een delegatie van het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming, samen met het Nederlandse ministerie van OCW, de Onderwijsraad, PO-raad en het NRO een bezoek aan de werkplaats Onderwijsonderzoek Tilburg. De werkplaats verbindt wetenschappelijk onderzoek op het gebied van onderwijs aan (hoog)begaafde leerlingen met de dagelijkse onderwijspraktijk. Zo wordt het onderzoek in nauwe samenwerking met leraren vormgegeven. Het verzamelen, ontwikkelen en delen van kennis over hoogbegaafdheidsdidactiek is hard nodig. Zo blijkt uit onderzoek dat hoogbegaafde leerlingen in Nederland minder goed presteren in vergelijking met hoogbegaafde leerlingen in vergelijkbare landen.

To the POINT bij Fontys Hogeschool Kind en Educatie
De werkplaats POINT staat voor Passend Onderwijs voor Ieder Nieuw Talent. Het thema dat centraal staat is hoogbegaafdheid. Specifiek wordt gekeken naar het signaleren en motiveren van begaafde leerlingen in het reguliere basisonderwijs. De werkplaats wordt gecoördineerd vanuit het lectoraat van Fontys Hogeschool Kind en Educatie en het samenwerkingsverband Plein013. In de werkplaats wordt samengewerkt door verschillende partijen: elf basisscholen van stichting Opmaat en stichting BOOM, het samenwerkingsverband Plein013, Tilburg University, Utrecht University, Centrum Begaafdheidsonderzoek Nijmegen en FHKE met de pabo Tilburg. Er wordt intensief samengewerkt aan onderzoek en aan het delen van kennis vanuit de wetenschap en vanuit de praktijk. Het gezamenlijke doel is het onderwijs voor begaafde leerlingen te verbeteren.

Op 29 maart as. is er een studiedag ‘To the POINT’, waarin hoogbegaafdheid en ‘Wetenschap & Techynologie’ centraal staan. Deze dag is voor alle onderwijsprofessionals gratis te bezoeken, aanmelden kan via deze link

Over de werkplaatsen Onderwijsonderzoek
Naast de werkplaats POINT zijn er ook werkplaatsen in Amsterdam en Utrecht, met eigen thema’s. Alle drie de werkplaatsen krijgen subsidie via het NRO voor een ‘Werkplaats Onderwijsonderzoek Primair Onderwijs’. Doel van deze werkplaatsen is om in een tweejarige pilot te bouwen aan een structurele, duurzame verbinding tussen onderwijs, onderwijsontwikkeling en -onderzoek. De subsidie is door het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen (OCW) beschikbaar gesteld. De PO-Raad en het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) zijn initiatiefnemers.

Meer informatie over de werkplaatsen: www.werkplaatsenonderwijsonderzoek.nl
Meer informatie over de werkplaats Tilburg: www.point013.nl