Eindhoven,
oktober

Met je Fontys-minor de wereld verbeteren

Lex Beusink volgde de minor Embrace TEC van Fontys Pulsed. En hij had geen betere keuze kunnen maken. De student Toegepaste Psychologie is op zijn zachtst gezegd enthousiast. Tijdens zijn minor heeft hij met 80 medestudenten de 'Libanon Challenge' opgezet. Waarmee ze afgelopen mei twee veertig-voets zeecontainers propvol hulpgoederen naar het Aziatische land  hebben gestuurd.

Eind maart hebben Lex en zijn mede-minorstudenten een hulpactie opgezet voor het door rampen geplaagde Libanon. In april ging de actie officieel van start en in mei zijn de containers de boot op naar de Libanese hoofdstad Beiroet gegaan. “We hebben zoveel voedsel, kleding en medische items gekregen. Het was inspirerend. Zoveel donaties, echt bizar. De welwillendheid van de mens komt met zo'n challenge zo sterk naar voren.”

Maatschappelijk vraagstuk
Formeel draait de minor Embrace TEC (Technology, Entrepreneurship & Creativity) om studenten via ‘een maatschappelijk vraagstuk te laten leren in een uitdagende context’. Een abstracte omschrijving voor een, wat Lex betreft, zeer motiverende minor. “Ik wilde eigenlijk de minor Performance Coaching gaan doen. Maar een vriend van me had eerder al Embrace TEC gedaan, en hij vertelde erover. Zijn verhaal inspireerde me zo dat ik de minor ook ben gaan doen.”

Design-based learning
De docenten van Fontys Pulsed, dat draait om ‘design-based learning’, gaven hun studenten de opdracht op eigen initiatief een hulpactie voor Libanon op te zetten. Dat deden ze volgens het zogenaamde donate with dignity-concept van Pulsed: een andere vorm van doneren dan simpelweg afgedankte kleren opsturen naar mensen in een ander land.
Volgens Pulsed-docent Erik Frey gaat het ‘over het waardig doorgeven van spullen die de ontvangende partij echt nodig heeft’. Lex: “Met dit soort dingen gebeurt het makkelijk dat mensen hun oude, vieze en ongewenste dingen komen dumpen. Lekker makkelijk, dan ben je ervan af. Het gaat om doneren met waardigheid. Letterlijk. Dus je doneert spullen die nog in goede staat zijn, van goede kwaliteit, klaar voor een nieuw leven en die een nieuw doel kunnen dienen.”

Samenwerken
Lex was deel van de groep van tien studenten die de actie heeft opgezet. Verder waren alle tachtig minorstudenten betrokken bij de uitvoering. Om er zeker van te zijn dat ze voldoende goederen naar het oosten konden sturen, werkten de studenten samen met zeven non-profitorganisaties als TheFreeShop en Endless Medical Advantage.

29 nationaliteiten
De minor Embrace TEC is een internationale minor. In de groep van Lex zaten 29 verschillende nationaliteiten. "Dat was erg waardevol en stimuleerde de creativiteit enorm.” En die creativiteit kwam goed tot uiting tijdens de minor. Naast de hulpactie (en het daarvoor benaderen van bedrijven), heeft de groep studenten tijdens hun minor ook een pop-upmuseum ingericht. In twee zeecontainers op Strijp-S in Eindhoven was een tentoonstelling te zien met verhalen over Libanon in de vorm van foto’s, teksten en een documentaire.
Ook hebben de studenten een crowdfundingsactie opgezet voor het vervoeren van de container, hebben ze het magazijn beheerd met de gedoneerde spullen en was er ook nog een 'awareness-team' waarvan Lex zelf deel uitmaakte. “Met dat team hebben we een marketingcampagne opgezet, deden we de social media en benaderden we media.” Met succes. De actie heeft veel aandacht gekregen!

Leren van fouten
Het project diende uiteraard om ervan te leren. “Er gingen ook dingen mis. Donaties die we toch niet kregen of kranten die niet met ons wilden werken. Maar er hing in de minor altijd een sfeer dat dingen fout mogen gaan, dat je daar van leert en dat er altijd een oplossing is.” Dankzij het enthousiasme in de groep is de actie geslaagd. Lex is er trots op. “We hebben belachelijk veel donaties binnengekregen. Zoveel dat we amper konden bijhouden wat we binnenkregen…”

Groei
En niet alleen de 'Libanon Challenge' was geslaagd. Lex heeft zijn minor ook met succes afgerond. “De docenten willen aan het einde van deze minor zien dat je stappen heb gemaakt als een zelfbewust en zelfsturend professional. Ze willen groei zien. En dat is gelukt. Ik heb ontzettend veel geleerd.”

Minor voorlichting
Dat zijn minordocenten tevreden waren over Lex zijn inzet, blijkt wel uit het feit dat hij nu (na afronding van zijn minor periode) zijn stage doet bij Embrace TEC. "Ik heb deze week voorlichting gegeven aan studenten die nog een minor moeten kiezen. Ik hoop dat door het delen van mijn ervaring studenten een goede keuze kunnen maken. Want ik weet nu dat je met een minor die bij je past, écht het verschil kan maken."

Welke minor kies jij?
Kijk op www.fontys.nl/minor voor meer informatie over het minor aanbod van Fontys en de hulp die je kunt krijgen bij je keuze.

Auteur: Erwin Blatter, Blatter Media