maart

Met gamification inspelen op drijfveren van studiekiezer (1)

Oud-student Fontys TCL koppelt serieuze onderwerpen aan gamification

Evelyn_foto

Al tijdens haar opleiding Trend Research & Concept Creation in Lifestyle leerde gameliefhebber Evelyn van der Burg de kracht van Gamification. In opdracht van Fontys ontwikkelde ze een test waarbij scholieren zich spelenderwijs kunnen oriënteren op een opleiding. Ze hoopt dat het de keuze gemakkelijker, maar ook leuker maakt. ‘De test is een succes als het jongeren op een laagdrempelige en leuke manier laat nadenken over hun studiekeuze’, aldus Evelyn.

Ze houdt van gamen, al van jongs af aan. ‘Ik ben altijd nieuwsgierig geweest naar wat je kunt doen om een level verder te komen’, legt ze uit. ‘Het mooie is dat als je aan het gamen bent je helemaal op kunt gaan in een andere wereld. Je krijgt bovendien meteen feedback.’ Het was dan ook logisch dat ze zich aan het eind van haar opleiding Trend Research & Concept Creation in Lifestyle, halverwege de jaren tien, inschreef voor het vak gamification. Van haar docent Inez Groen leerde ze hoe je gaming op een professionele manier kunt toepassen. Voor haar afstuderen in 2016 zocht ze voor Fontys uit hoe je gamification kunt inzetten om studenten beter te bereiken.

Test studiekeuze
Via de opleiding kwam ze in contact met gamification expert en gedragsdeskundige Manon Beurskens. Die wakkerde haar enthousiasme alleen maar aan. ‘Zij vertelde dat de gaming industry studenten van de opleiding zou kunnen gebruiken, omdat het bij gamen vaak ook om concepten gaat.’ Dat is altijd blijven hangen. Dus trok Evelyn vorig jaar de stoute schoenen aan en nam ze contact op met Beurskens. Zo belandde ze opnieuw bij Fontys. Samen werkten ze aan het project waarmee ze de studiekeuze van scholieren proberen te vergemakkelijken. De test is sinds kort online.

Virtual reality
Ook met haar nog jonge bedrijf Notion Concepts richt ze zich op gamification. Zo is ze betrokken bij een project om jongeren met virtual reality bewust te maken van de gevolgen van wapengebruik. Ook was ze betrokken bij de ontwikkeling van een interactief lesprogramma rondom uitbuiting, waarbij jongeren in de klas een film bekijken en daarna een appgesprek kunnen voeren met personages uit de film. Het doel is om jongeren weerbaarder te maken. Dergelijke projecten typeren haar aanpak. ‘Mijn motto is: speelse oplossingen voor serieuze onderwerpen. Ik haak in op maatschappelijke ontwikkelingen. Wat raakt jongeren, wat kun je ze meegeven om ze goede keuzes te laten maken en hun kwaliteit van leven te verbeteren? Een interactief verhaal, een serious game of virtual reality, de vorm kan variëren, maar moet vooral tot nadenken of actie aanzetten.

Multidisciplinair team
Evelyn werkt zelden alleen. Meestal vormt ze of maakt ze deel uit van een multidisciplinair team, waarin verschillende expertises aan bod komen. Voor het project van Fontys ontwikkelde ze op basis van onderzoek samen met Beurskens het concept. ‘Dat hebben we uitgewerkt en getest. Vervolgens is design- en development studio OWOW uit Eindhoven aangehaakt, ook met alumni van Fontys, voor de look en feel en het maken van de online game. De illustraties in de test zijn gemaakt door Evelien Slaats, die eveneens is afgestudeerd bij TCL. ‘We hebben geprobeerd iets leuks te bieden, een laagdrempelig moment dat scholieren laat reflecteren op hun proces.’ Ze hoopt dat het aanslaat. ‘Het project is in eerste instantie een succes als het leerlingen op een leuke manier laat nadenken over hun studiekeuze. Op lange termijn zou het mooiste zijn als de keuze die ze mede dankzij de test hebben gemaakt, beter aansluit. Het zou mooi zijn om de test op basis van de ervaringen door te ontwikkelen en te optimaliseren.’

Lees hier hoe de test ontwikkeld is

Auteur: Paul Geerts

Test: welke type studiekiezer ben jij?

Het gaat om een laagdrempelige test met een knipoog, zodat scholieren op een heel andere manier met hun studiekeuze bezig zijn. Door verschillende vragen te beantwoorden ontvangen ze als beloning een profiel van het type studiekiezer met bijbehorende tips. Het idee achter de test is om in te spelen op activatie bij de doelgroep om aan de slag te gaan met het studiekeuzeproces. Dit op een eigentijds manier, die het beste bij de doelgroep aansluit.

Voor de test, klik hier
Wil je weten welke type studiekiezers er zijn, klik dan hier