Met een sollicitatie-chatbot en eigen bedrijf de markt op

Afstuderen Niels bij CE DBC volledig gericht op de praktijk

2020 6 Niels Tukker copy

Ondernemen is hem op het lijf geschreven. Sinds het begin van dit studiejaar bijt Niels Tukker zich dan ook vast in zijn eigen bedrijf Recrubo. Met een in WhatsApp geïntegreerde chatbot maakt hij daarmee de sollicitatieprocedure voor grote bedrijven gemakkelijker. ‘Zo maak je een enorme efficiencyslag’, aldus de vierdejaars Fontys CE DBC, die voor de zomer hoopt af te studeren.

Op de basisschool verkocht hij al games voor de Nintendo. En voor zijn profielwerkstuk op de middelbare school begon hij een eigen bedrijf. Nee, vreemd is het niet dat Niels er tijdens zijn studie Commerciële Economie Digital Business Concepts opnieuw voor heeft gekozen om af te studeren binnen zijn eigen bedrijf. ‘Ik ben in september het traject entrepreneurship gaan volgen, omdat het me aanspreekt. Ondernemen brengt een gevoel van vrijheid met zich mee. Dat ligt me.’ Recrubo is een samenvoeging van recruitment en chatbot. Daarmee is eigenlijk alles gezegd. ‘WhatsApp kwam met een Application Programming Interface (API), die het mogelijk maakt dat twee applicaties met elkaar kunnen communiceren. Daardoor ben ik me gaan afvragen hoe je een chatbot zou kunnen inzetten. Door mijn studie ben ik altijd op zoek naar hoe ik technologische ontwikkelingen direct op een creatieve manier kan toepassen.’

Voor een schoolopdracht bedacht Niels voor een detacheringsbedrijf om met een chatbot een onvolledige database up to date te maken. Zo kwam hij bij recruitment. ‘Grote bedrijven krijgen veel reacties op hun vacatures. Die zijn lang niet allemaal even interessant. Door in eerste instantie een chatbot een selectie te laten doen, maak je een enorme efficiencyslag.’ Recruitment. Niels heeft er bewust voor gekozen, omdat het een duidelijke richting is. ‘Het is belangrijk om te kiezen voor een niche.’ Maar als er iets is wat hem tijdens de opleiding vooral duidelijk is geworden, dan is het dat uiteindelijk alles draait om haalbaarheid. Daarom heeft hij gewerkt met de Lean Startup methode, waarbij het uitgangspunt is dat ondernemers eerst onderzoeken of er behoefte is aan een product. Bovendien laat hij zich coachen door een ondernemer. ‘Op basis van experimenten bepaal ik mijn koers. Ik streef ernaar om het hele proces weliswaar via een chatbot, maar ook op een menselijke manier te laten verlopen.’ De manier waarop de chatbot ‘praat’ moet dus perfect aansluiten bij de opdrachtgever. De behoefte is er, zo heeft hij gemerkt. De coronacrisis zat hem weliswaar even in de weg, maar nu bedrijven weer personeel gaan werven, weten ze hem te vinden.

Dat hij vier jaar geleden bij DBC belandde was eigenlijk toeval. Hij liep zomaar binnen bij de open dag van Fontys ACI. Een presentatie trok hem over de streep. ‘Het was niet eens de technologie die me trok, maar de manier waarop die op een creatieve manier wordt ingezet. Daar zit veel toekomst in.’ Dat hoopt Niels met zijn eigen bedrijf te bewijzen. ‘Docenten geven inspirerende inzichten. Het voordeel is dat ik alles wat ik leer direct in de praktijk kan toepassen. En dat ik het doe voor mezelf.’

Auteur: Paul Geerts/Beeld: Recrubo