Tilburg,
mei

Merel Brusselers: VSB bursaal Fontys Kunsten

IMG_1997

We stelden de VSB bursalen (zij die een VSB beurs kregen toegekend) van Fontys Hogeschool voor de Kunsten een aantal vragen. Aan het woord is Merel Brusselers, student Academie voor Muziekeducatie.

Hoe wist je van het bestaan van de VSB? Om mijn plan te realiseren ben ik op zoek gegaan naar verschillende fondsen en beurzen. Ik kwam toen het VSBfonds tegen en ik dacht dat mijn plan goed binnen de eisen zou passen. Ik ben toen ook nog naar een voorlichtingsbijeenkomst op Fontys Hogeschool voor de Kunsten geweest.

Wanneer vertrek je waar naar toe? Ik vertrek in maart 2021 naar New York City. Ik zou in eerste instantie in september al gaan, maar vanwege de corona-omstandigheden heb ik mijn plannen moeten wijzigen.

Waarom naar het buitenland? In mijn derde jaar heb ik mijn minor rondom de jazzmuziek ingericht. Ik ben toen onder andere voor vijf weken naar New York gegaan om daar een cursus te volgen aan The Collective School of Music. Het was een fantastische ervaring, en ik werd vanuit de cursus rechtstreeks aangenomen voor een fulltime program. Vanaf toen werd het een doel om ooit weer terug te gaan.

Wat ga je daar doen? Ik ga voor ongeveer 3,5 maand naar New York om het semester Vocal Studies Level III (jazz) aan The Collective School of Music te volgen. Naast mijn lessen op The Collective wil ik masterclasses op andere toonaangevende muziekscholen (Julliard / Manhattan School of Music) gaan volgen, ga ik jamsessies bijwonen in de vele jazzclubs die er zijn en ga ik zoveel mogelijk plekken bezoeken waar de jazzmuziek leeft.

Altijd al je droom geweest? Sinds ik terug ben uit New York (1.5 jaar geleden) heb ik de drang gehad om terug te gaan. Het is een fantastische stad waar muziek een grote rol speelt. Voordat ik mijn minor op die manier invulde, was het al een droom om ooit in het buitenland te studeren. Maar toen ik daar zo een mooie ervaring had gehad, werd het weer een droom om terug te gaan.

Zou je ook zijn gegaan zonder VSB beurs? Helaas is New York een ontzettend dure stad, zowel om te studeren als te leven. Ik ben bang dat het niet was gelukt zonder een beurs als deze.

Waarom denk je dat de commissie jou heeft geselecteerd? Ik had een uitgewerkt plan liggen en kon mijn doelen goed verwoorden. Ik denk dat ik in het selectiegesprek erg gedreven overkwam en goed wist wat ik wilde. Daarbij is de studie een enorme verrijking op mijn huidige studie. Ik heb me de laatste jaren op de Academie voor Muziekeducatie zowel als docent als muzikant ontwikkeld. Deze studie biedt enorme mogelijkheden voor de ontwikkeling van mij als zangeres. De kennis die op ga doen neem ik weer mee in onder andere mijn educatieve werkveld, waar ik anderen hopelijk ook mee ga inspireren.

Kom je weer terug naar Nederland? Ja, ik kom (vooralsnog) weer terug naar Nederland.

Zou je het leuk vinden om ons bij FHK regelmatig te laten weten hoe het met je gaat? Zeker, lijkt me erg leuk!

Geplaatst door Marielle Hulshoff, Fontys Hogeschool voor de Kunsten Tilburg, 26 mei 2020
Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.