Eindhoven,

Medewerkers ASML nemen kijkje in onderwijskeuken

Pilot hybride docenten

Klaslokaal logo's Fontys+ASML

Hoe kun je als medewerker van ASML een bijdrage leveren aan het onderwijs in de Brainport regio? Door als hybride docent je kennis over te dragen aan studenten van verschillende hbo-opleidingen. Vanuit de strategische samenwerking, die Fontys Hogescholen sinds dit schooljaar heeft met het techbedrijf uit Veldhoven, ontstond het initiatief voor een meeloopdag voor medewerkers. Docenten van Fontys Engineering en Fontys Bedrijfsmanagement, Educatie en Techniek gaven de ASML'ers in de ochtend van 25 mei een kijkje in de onderwijskeuken.

Peter van Boekel loopt al langer met het idee rond om zich in te zetten als hybride docent. “Ik wil graag aan de jeugd mijn kennis overdragen. Ik zag de oproep voor deze meeloopdag en dacht nu moet ik er echt iets mee gaan doen.” En na de meeloopochtend is het bij Peter nog meer gaan kriebelen. “Of ik op mbo- of hbo-niveau aan de slag ga, dat weet ik nog niet.” Maar dat de ASML-medewerker zich voor een deel van zijn tijd in gaat zetten als docent, dat staat vast.

Nuttig
Remco Hens, docent bij de opleiding Mechatronica, ontving verschillende gasten in zijn les Model Based Simulations: “Ik denk dat het hybride docentschap nuttig is. Door de lessen die deze professionals kunnen geven, krijgen studenten ervaring uit de praktijk mee. Aan de andere kant krijgen de medewerkers van ASML een beeld van toekomstige medewerkers en welke kennis zij in huis hebben.” Hij denkt dat het lesgeven wel een uitdaging is voor de toekomstige hybride docenten: “Ze moeten wel kunnen matchen met het niveau van de hbo-docenten. Dat is anders dan bij de universiteit, waar ze vaak zelf hun opleiding gevolgd hebben.”

Ellaheh Barzegar keek mee bij verschillende lessen en was onder andere aanwezig bij de les van Remco. Zijn praktische manier van lesgeven sprak haar aan. “Ik lever graag vanuit mijn werkervaring een zinvolle bijdrage aan de inhoud van een les. Dat je met voorbeelden uit de praktijk studenten na kunt laten denken over de aanpak van bepaalde problemen. Als ze zien hoe het bij een bedrijf werkt, gaat het meer leven.” Het hybride docentschap is voor Ellaheh geen onbekend terrein. Ze gaf al les op de TU/e, omdat ze daar zelf gestudeerd heeft. En was vanuit de First Lego League gekoppeld aan een basisschool. “Ik heb gemerkt dat ik liever met jong volwassenen werk.” Waarom ze zich op deze manier inzet? “Ik vind het belangrijk om wat terug te geven aan de maatschappij, omdat ik zelf lang onderwijs heb mogen volgen. En het voelt goed om in contact te blijven met de jongere generatie.”

Buiten comfortzone
ASML werkt in de Brainportregio samen met onderwijsinstellingen van alle niveaus. Sofie Rogiest bekijkt samen met de medewerkers van ASML hoe ze het hybride docentschap in kunnen vullen: “Wij vragen als bedrijf veel van de regio en hiermee geven we wat terug. Als we nu investeren dan hebben we daar in de toekomst profijt van. En voor onze medewerkers is het zingevend om met hun expertise een bijdrage te kunnen leveren aan het onderwijs en de ontwikkeling van de regio. Door het hybride docentschap ervaren ze dat anderen kunnen leren van hun kennis. Daarnaast leren ze zelf natuurlijk ook door in een andere context te opereren en nieuwe dingen uit te proberen. Ze stappen buiten hun comfortzone.”

Context binnenhalen
Krista Polle begeleidt vanuit Fontys Engineering hybride docenten binnen verschillende opleidingen. Ze vertelt waarom Fontys voor deze opzet kiest: “Je haalt context naar binnen en dat is leuk voor studenten. Daarnaast inspireer je met deze kennis van buiten ook docenten weer op hun vakgebied. Verder is het natuurlijk een aanvulling van capaciteit, bijvoorbeeld op onderwerpen in een niche waar onze docenten minder vanaf weten.”

Enthousiasme voor vak
De tien ASML-medewerkers die deelnamen, zijn enthousiast over de meeloopochtend. In welke vorm ze als hybride docent aan de slag willen, is nog niet voor iedereen duidelijk. Wel is duidelijk dat ze vanuit hun praktijkervaring een bijdrage kunnen leveren aan het onderwijs. Met goeie voorbeelden, casussen en enthousiasme voor het vak denken ze de studenten een beter beeld te kunnen geven van wat hen na hun afstuderen te wachten staat. De meeloopdag komt voort uit de strategische samenwerking tussen ASML en Fontys, die bij de start van het schooljaar werd getekend. Na een evaluatie van deze ochtend zullen ASML-medewerkers ook op andere plekken meelopen en als het klikt aan de slag gaan als hybride docent bij Fontys.

Meer info
Wil je meer weten over de samenwerking tussen ASML en Fontys, neem dan contact op met Mark Herman van Fontys Centre of Expertise HTSM via m.herman@fontys.nl