oktober

Leidinggevende MBB'ers:
Kessler, Emely
emely.kessler@ksa.ch

Afstudeerbegeleider en gediplomeerd MBB`er:
Lazeroms, Tessa
tessa.lazeroms@ksa.ch

Foto Floor Coremans SASRO2022 - c by pb

Het is niet iedereen gegeven om met je afstudeeronderzoek indruk te maken op een internationaal publiek van zorgprofessionals. Floor Coremans, student MBRT aan Fontys Paramedische Hogeschool, liet zien dat het kon. Ze maakte indruk met haar presentatie tijdens het SASRO-congres (Scientific Association of Swiss Radiation Oncology) in Baden, Zwitserland. De organisatie was zo enthousiast dat Floor werd beloond met de onderscheiding ‘Best Oral Presentation-Radiotherapy Technologists (RTT)’; uniek voor een student.

Floor gaf haar presentatie in september aan een groep van ruim 100 congresdeelnemers. De presentatie was gebaseerd op haar afstudeeronderzoek, uitgevoerd in het Kantonsspital Aarau in Zwitserland en begeleid door Tessa Lazeroms, supervisor en tevens gediplomeerd MBB’er (de beroepsnaam voor Medische Beeldvormings- en Bestralingsdeskundigen). De titel van haar presentatie was ‘performing a risk analysis of processes in the radiation oncology department’. Floors onderzoek had als doel de kans te vergroten dat fouten worden herkend en hersteld voordat zij zich voordoen. Het heeft ertoe geleid dat deze methode door het ziekenhuis is ingevoerd als het standaardinstrument voor prospectieve risicoanalyses op de afdeling.

Indrukwekkende presentatie
Frank Grozema, leidinggevende van de afdeling radio-oncologie van het universiteitsziekenhuis HUG in Genève en lid van het SASRO-bestuur, zei over haar presentatie: “Het niveau van de presentatie en haar manier van presenteren waren erg indrukwekkend. Ze kwam zeer professioneel over en heeft een ontzettend goede indruk achtergelaten.” Hij gaf aan dat Fontys trots mag zijn met het kwaliteitswerk dat de opleiding MBRT aan haar studenten levert.

Trots en impact
Los van de award en een geldprijs, was Floor al trots op de mogelijkheid die ze kreeg om een bijdrage te leveren aan het congres. Dat het publiek en de organisatie zo enthousiast waren, was een onverwachte beloning. “Het is leuk om door de radiotherapie afdeling van het KSA zo’n kans te krijgen! Je kunt ervan leren, ervaringen uitwisselen en je netwerk vergroten. Tegelijkertijd geeft het de mogelijkheid om impact te realiseren voor een geïnteresseerd internationaal publiek.” Die impact straalde ook terug op haarzelf: “Ik ben uitgenodigd door de universiteitsziekenhuizen in Zürich en Genève om me te oriënteren op mogelijk werk aldaar.”

Floor laat zien dat studenten die uit hun comfort-zone stappen, hun grenzen letterlijk en figuurlijk kunnen verleggen!

Auteur: Christel Ruijs
Fotografie: Peter Brandenberger