januari

Mbo-studenten klaargestoomd voor ontmoeting met bedrijven

Bèta Ritme organiseert netwerktraining

Netwerktraining 1

Op 17 januari zorgde Bèta Ritme ervoor dat een klas eerstejaars mbo-studenten helemaal voorbereid werd op het event Meet & Match van 18 april. Ze organiseerde een netwerktraining speciaal voor deze studenten, die voor het eerst gaan netwerken met bedrijven in de regio.

Goed voorbereid gesprekken aangaan
Fontys Engineers Meet & Match is een evenement georganiseerd door Centre of Expertise HTSM. Tijdens het evenement krijgen studenten en bedrijven de kans om elkaar te leren kennen. Dat gebeurt onder andere door middel van een marktopstelling waar bedrijven zich kunnen presenteren, en één op één speeddates tussen een vertegenwoordiger van een bedrijf en een student. Tijdens Meet & Match ontmoeten studenten geregeld het bedrijf waar ze uiteindelijk hun (afstudeer)stage lopen.

Naast Engineering studenten van Fontys worden ook studenten van het mbo uitgenodigd om deel te nemen aan Meet & Match. Voor veel van die studenten is het de eerste keer dat ze op deze manier in contact komen met grote bedrijven. Een goede voorbereiding is hierbij belangrijk. Niet alleen om een positieve, professionele indruk te maken, maar ook om de spanning bij de studenten weg te nemen. Vandaar dat Bèta Ritme een netwerktraining organiseerde voor eerstejaars mbo-studenten Automotive.

Nadenken over de toekomst
De dag begon met een rondleiding door Makersplayce, waar de studenten zelf ook de kans kregen om te 3D-printen. “Makersplayce lijkt een beetje op het ‘Protolab’ wat we bij ons op school hebben”, vertellen Jurre , Hannah, Ties en Wouter die in september begonnen met de mbo-opleiding Automotive. “Hier kunnen we ook 3D-printen en lasersnijden, dus de apparaten kwamen ons wel bekend voor.”

Na de rondleiding begon de netwerktraining. Deze werd gegeven door twee studenten Toegepaste Psychologie die op dit moment stage lopen bij Bèta Ritme. Door middel van een werkblad met vragen werden ze uitgedaagd om na te denken over hun toekomst. Dit werkblad kunnen ze meenemen tijdens hun gesprekken met de bedrijven. Ten slotte werd er nog een rollenspel uitgevoerd waarbij de studenten een gesprek met een bedrijf na moesten bootsen.

Netwerktraining 2

Belangrijke vragen beantwoorden
Door middel van het werkblad en de begeleiding van Bèta Ritme gingen de studenten onder andere op zoek naar antwoorden op de vragen: Wat is het nut van netwerken? Wat vind ik leuk? Wat kan ik? Wat zou ik in de toekomst willen doen? Bij wat voor bedrijf wil ik werken?

Het nut van het netwerken was voor de studenten wel duidelijk. “Je leert mensen kennen die je nieuwe kansen bieden. Het netwerkevenement is een laagdrempelige manier om met deze mensen in contact te komen”, komt onder andere als antwoord op de vraag. Maar het precies aangeven wat ze leuk vinden, wat ze motiveert en waar ze goed in zijn, blijkt lastiger te zijn voor de studenten. Onder begeleiding van de trainers lukt het veel van hen toch om aan te wijzen wat hun motivatie is: “Het goede salaris is leuk, maar ik heb vooral voor de opleiding gekozen omdat ik van auto’s hou en mijn kennis hierover wil vergroten.”

Binnen Bèta Ritme werken (docent)begeleiders, stagiaires van Toegepaste Psychologie en Human Resource Management vanuit verschillende expertises en achtergronden samen aan passende hulp voor studenten. Het doel is om studenten te begeleiden om de studie succesvol te doorlopen.

Auteur: Inge Joosten