Eindhoven,

Leidinggevenden aan talentontwikkeling

Cruciaal, maar niet gemakkelijk

boekhoofdstuk swailes

Al enkele jaren doen Peter Bos, Katja Pardoen en Marian Thunnissen vanuit het Fontys HRMenP lectoraat Dynamische Talentinterventies onderzoek naar de rol van de leidinggevende bij talentontwikkeling. Afgelopen maand is er een nieuwe publicatie verschenen over hun onderzoek. In een recent boek van professor Stephan Swailes (University of Huddersfield) schreven zij namelijk een boekhoofdstuk over de rol van de leidinggevende ten aanzien van talentontwikkeling.

Onmisbare schakel
Bos, Pardoen en Thunnissen laten in dit boekhoofdstuk zien dat leidinggevenden een onmisbare schakel vormen bij het benutten van talent binnen organisaties. De leidinggevende doet er toe in talentontwikkeling: leidinggevenden die opereren als architect van een talentgerichte werkomgeving, zijn beter in staat de talenten van hun medewerkers te benutten en te ontwikkelen. Toch vervult de leidinggevende deze betekenisvolle rol lang niet altijd in de praktijk. Er blijkt namelijk regelmatig een grote discrepantie te zijn tussen de beleving van leidinggevenden en medewerkers over hoe leidinggevenden bijdragen aan talentontwikkeling.

Discrepantie
In het boekhoofdstuk zoomen de auteurs in op de oorzaken voor die discrepantie tussen de belevingswereld van leidinggevenden en medewerkers. De belangrijkste boosdoener lijkt de overtuiging van de leidinggevende zelf te zijn: hoe meer leidinggevenden het idee hebben dat zij in staat zijn de talenten van hun medewerkers te benutten, hoe minder hun medewerkers dat ook daadwerkelijk zo beleven. Met andere woorden: leidinggevenden overschatten hun vaardigheid in het mobiliseren van talenten. Daarnaast speelt de hoeveelheid medewerkers die een leidinggevende aanstuurt en de ervaring als leidinggevende een opmerkelijke rol. Het blijkt namelijk dat hoe meer medewerkers leidinggevenden aansturen en hoe meer ervaring zij hebben, hoe meer leidinggevenden onterecht het gevoel hebben in staat te zijn de talenten van hun medewerkers te benutten en te ontwikkelen. Het is de vraag of leidinggevenden hier te veel leunen op routines waarbij het werken vanuit talenten nog geen gemeengoed is.Aan het einde van het boekhoofdstuk doen de auteurs een oproep aan organisaties om met medewerkers en leidinggevenden samen na te denken hoe de discrepantie tussen de belevingswereld van de medewerker en die van de leidinggevende verkleind kan worden. Ook roepen zij organisaties op zich te bezinnen op de rol van leidinggevenden en hen de benodigde ruimte en ondersteuning te geven om hun rol als talentmanager te laten vervullen.

Meer weten?
Wil je meer weten over bovenstaand onderzoek? Check dan het boek 'Managing Talent: A Critical Appreciation' en in het bijzonder het hoofdstuk 'The Missing Link: the role of line managers and leadership in implementing Talent Management'. Je kunt ook een kijkje nemen op www.talentmobiliseren.nlof neem contact op met één van de auteurs. Veel leesplezier!

Auteur: Peter Bos, geplaatst door: Mariëlle Rosendaal