Tilburg,

Lectorale rede Kelly Beekman: betekenisvol beoordelen

'Wikken, wegen en waarderen: naar betekenisvol beoordelen in het onderwijs'

Lectoraat Kelly Beekman-4867

Op 9 juni 2022 is dr. Kelly Beekman officieel geïnstalleerd als lector Technology Enhanced Assessment (TEA) bij Fontys Lerarenopleiding Tilburg. Ten overstaan van familie, vrienden, collega’s en andere geïnteresseerden sprak zij haar lectorale rede uit. De titel: 'Wikken, wegen en waarderen: naar betekenisvol beoordelen in het onderwijs'.

Toetsing als aanjager van leren
Volgens Kelly hebben toetsing en beoordelen in het onderwijs een veel grotere functie dan sec het toetsen van kennis en vaardigheden. ‘Toetsing draagt bij aan het waarderen van ontwikkeling en behaalde leerdoelen. Hiervoor dien je al in een vroeg stadium, bij het ontwerpen van het onderwijs, gerichte keuzes te maken, waarbij er afstemming plaatsvindt tussen de leerdoelen, de onderwijsactiviteiten en het toetsen. Vervolgens vraag je je in het proces van toetsing telkens af: waarom, wat, wanneer, wie, hoe en waar toets je? Op die manier wordt het proces van toetsing een aanjager van leren.’

Onderzoeksdag FLOT
IMG_0168De lectorale rede was onderdeel van de Onderzoeksdag, een symposium georganiseerd door het nieuwe lectoratentrio van FLOT. Naast Kelly wordt deze gevormd door dr. ir. Quinta Kools, lector Wendbare Onderwijsprofessionals en dr. Rutger van de Sande, lector Learning Design. Laatstgenoemde verzorgde de keynote van de dag en ging daarbij in op zijn nieuwe lectoraat. Hij stelde dat onderwijsprofessionals verantwoordelijk zijn voor een belangrijke maatschappelijke opdracht: het allerbeste onderwijs bieden aan alle kinderen en jongeren in onze samenleving. De uitdaging daarbij is telkens mee te groeien met de houding, motivatie en het gedrag van de jongere generatie. ‘Aan de hand van Learning Design stellen we onderwijsprofessionals in staat om zelf regisseur te zijn van duurzame onderwijsontwikkeling. Want door de ervaringskennis die zij bezitten zijn zij als geen ander in staat de juiste keuzes te maken over wat goed onderwijs is.’ In parallelsessies konden de deelnemers zich laten informeren over de verschillende projecten die binnen de lectoraten lopen.

Installatie
De dag werd afgesloten met de officiële installatie van lector Kelly door cvb-voorzitter Joep Houterman. Hij overhandigde haar een beeld dat symbool staat voor het oneindig leren en onderzoeken, gemaakt door collega Ton van der Vleuten, docent bij Fontys Hogeschool voor de Kunsten. ‘Want’, zegt Joep, ‘leren en onderzoeken, dat stopt nooit.’

Over het lectoraat TEA
In het lectoraat staat de vraag centraal hoe je (toekomstige) onderwijsprofessionals in het vo, mbo en hbo de juiste kennis en (complexe) vaardigheden kunt bijbrengen rondom toetsing, ter ondersteuning van complexe leerprocessen en met de inzet van effectieve en efficiënte technologieën. Het lectoraat voert zowel binnen als buiten Fontys, samen met partners en studenten, projecten uit op het gebied van technologie-ondersteund toetsen en beoordelen. Meer informatie én de lectorale rede vind je op de website van haar lectoraat. De presentaties en foto's vind je hier.

Auteur: Claudia Boets