juni

Kunsthuid geeft aardbei-robot plukgevoel

download

Robots en in het bijzonder robotgrippers worden al jaren gebruikt in de logistieke wereld en in de industrie. Echter voor het plukken van zacht fruit als een aardbei of framboos zijn deze grippers veel te lomp. Binnen Fontys GreenTechLab is, in samenwerking met de Universiteit Maastricht, een kunsthuid ontwikkeld voor met name de aardbeienpluk.

Studenten Niels Verkoelen (Universiteit van Maastricht Material Science) en Max Duijsens (Fontys Mechatronica) hebben een systeem ontwikkeld waarmee een robot gripper kan voelen waar hij een aardbei vastpakt en met welke kracht. Hun technologie is gebaseerd op een combinatie van een functioneel materiaal met een signaalbewerking waar een neuraal netwerk de positie en kracht oplevert. Momenteel werkt student Bilgin Eren (Fontys Industrieel Product Ontwerpen) aan een ontwerp voor een robothand, gebaseerd op meerdere vingers met ‘gevoelige’ kootjes.

Donderdag 3 juni is hun werkend prototype (zie bovenstaande video) in een mini-symposium aan bod gekomen. Ook onderzoekers dr. Irene Kuling (TU Eindhoven Soft Robotics) en dr. Gijs de Kort (Universiteit Maastricht Material Science) waren van de partij en hebben een impressie van hun werk gepresenteerd.

Auteur: Kim Godschalk
Samenvatting