Tilburg,

Koningsdag 2017 in Tilburg

koningsdag2016

Koning Willem-Alexander viert dit jaar zijn 50ste verjaardag en komt daarvoor met zijn familie op Koningsdag naar Tilburg. Een aantal Fontys opleidingen zijn actief in de stad op Koningsdag. Waar en hoe doen we mee?

Koningsdagconcert (FHK)
Voorafgaand aan Koningsdag wordt traditiegetrouw het Koningsdagconcert gehouden. Dat vindt dit jaar op 3 april plaats in de Concertzaal van Theaters Tilburg en wordt op Koningsdag 's avonds op tv uitgezonden. AMPA (Academy for Music and Performing Arts) levert onder leiding van Andreas van Zoelen met het saxofoonensemble en de slagwerkers van de slagwerkklas een bijdrage aan dit concert. Studenten van Dance Academy dansen bij dit concert in een choreografie van Ed Wubbe, de artistiek leider van het Scapino Ballet.

Welkomstlied (FHK)
De koninklijke familie komt op 27 april met de trein aan op station Tilburg en krijgt op het Burgemeester Stekelenburgplein een groots welkom met een welkomstlied. Het Euregio Jeugdorkest, waarin ook studenten van AMPA zitten, voert dit samen met een groot koor uit. Docent Marc van Loon van Dance Academy verzorgt hierbij een choreografie, gedanst door onze studenten.

Meer Muziek in de Klas (FHKE)
Toen koningin Máxima (als erevoorzitter van Meer Muziek in de Klas) twee jaar geleden te gast was op FHKE zei ze spontaan: ‘een koor op elke pabo’. Dat werd de kop van verschillende nieuwsberichten en had als gevolg dat er op Pabo’s nu ook daadwerkelijk meer gezongen wordt. Zo ook op de Pabo van FHKE. Met die aanleiding diende ik een verzoek in om met pabostudenten de Koningin toe te zingen op Koningsdag. Dat we onderdeel zijn van het gigantische koor dat de Koninklijke familie welkom heet is echt gewelding. Voor studenten een mooie muzikale ervaring om meerstemmig, begeleid door een orkest te midden van ervaren zangers te zingen en dan ook nog voor heel speciaal publiek.

Ontdekstation (FHKE)
De bijdrage van onze studenten is tweeledig. Naar aanleiding van de oproep Kettingreactie voor de Koning worden er vier scholen gekozen die de beste kettingreactie hebben ingezonden. Per school worden er twee leerlingen uitgekozen om deze te presenteren in het Ontdekstation op Koningsdag. Onze studenten worden aangezet en ondersteund vanuit het ontdekstation en de pabo om kinderen te begeleiden in het maken van een zo goed mogelijke kettingreactie. Wanneer de leerlingen die uitgekozen zijn, zijn begeleid door onze studenten zullen zij zeker op de dag zelf bij de uitvoering aanwezig zijn.

Daarnaast zullen twee studenten met twee leerlingen op Koningsdag zelf aanwezig zijn bij de uitvoering van de kettingreactie, vanuit het project “Basisschool Den Bijstere onderdompeling in W&T”. Dit project houdt in dat acht studenten van pabo Tilburg 10 weken lang op basisschool Den Bijstere wetenschap & technieklessen geven. De didaktiek van onderzoekend en ontwerpend leren wordt hierbij toegepast. Ze doen dit in samenwerking met het ontdekstation.

Wereld van geuren en kleuren; Statement van Syrische vluchtelinge (Rania Sommakia, studente FLOT)
Rania is een studente van de FLOT-Academie die bij ons de cursussen Nederlands voor Anderstaligen volgt. Zij is 1,5 jaar geleden vanuit Syrië naar Nederland gekomen. Zij is met een positieve gedreven instelling aan de slag gegaan met haar integratie in Nederland. Zij is Nederland en met name Tilburg erg dankbaar voor de manier waarop ze hier ontvangen is. Rania vindt het belangrijk om ons een duidelijk en realistisch beeld te laten zien van het leven van een vluchteling die naar Nederland komt. Het is een moeilijk en uitdagend pad dat ze bewandelt en dit wil ze met de Nederlanders delen. Daarom heeft ze haar zinnen gezet op een groot podium en zichzelf het doel gesteld de koning te ontmoeten. Met een hoop overleg, doorzettingsvermogen en hier en daar wat hulp van de gemeente kan zij op Koningsdag haar wens in vervulling laten gaan. Zij mag persoonlijk in gesprek gaan met de koning en koningin om haar levensverhaal, haar vlucht naar Nederland en ervaringen tijdens het opbouwen van een nieuw leven in Nederland met hen delen. Daarnaast is Rania druk bezig om haar verhaal in beeld te brengen in de vorm van een documentaire die ze samen met bevriende filmmaker Jesse maakt. Omdat het leren van de taal een groot onderdeel van Rania’s integratie is, zal ook de FLOT-Academie een rol gaan spelen in deze documentaire.

50 voor 50 (FHK)
FHK neemt deel aan het project 50 voor 50. Dit vindt plaats in de Koepelhal. Ter gelegenheid van het feit dat de koning 50 wordt, is een speciale compositie geschreven door Marcel Cuypers voor 50 piano's. Naast een aantal prominente Tilburgse pianisten leveren AMPA en de Young Musicians Academy van FHK en Factorium de overige pianisten. Dit wordt omlijst met circus door studenten van ACaPA en dans met leerlingen van de Vooropleiding en Factorium.

Verslag door studenten (FHJ)
In de Koepelhal is een persvak speciaal voor 40 studenten van Fontys Hogeschool Journalistiek ingericht. Andere pers is daar niet aanwezig behalve de NOS. De studenten gaan er verslag doen op diverse manieren.

Fremdkörper (FHK)
In de route bij de Heuvelpoort wordt een scene uitgevoerd uit het clubevent Fremdkörper. De art directors Alan Boom (ArtCoDe) en Marc van Loon geven hier invulling aan.

Auteur: Jessy Kouwenberg