Tilburg,
juli

Kesha Felipa en Tyas D’Hont winnen Jacques de Leeuw prijs

Jacques de Leeuw winnaars 2022-min

Op donderdag 30 juni vond de prijsuitreiking van de Jacques de Leeuw prijs 2022 plaats in de Schouwburg van Tilburg. Deze prijs wordt uitgereikt aan twee studenten van Fontys Kunsten en is bedoeld om talentvolle kunstenaars de mogelijkheid te bieden om zich verder te ontwikkelen na afloop van hun studie. Dit jaar zijn Kesha Felipa en Tyas D’Hont de gelukkige winnaars.

Iedere winnaar ontvangt een geldbedrag van 10.000 euro om te investeren in hun verdere studie of carrière. Een deskundige jury onder voorzitterschap van Ton Rombouts bepaalde de winnaars.

Over Kesha zegt de jury:
Pas als we samen naar de wereld leren kijken, vanuit al die verschillende perspectieven, kunnen grenzen worden doorbroken. Kesha is een verbinder pur sang. Met haar manier van werken wil ze ieders visie op de wereld verbreden. Bijvoorbeeld door te laten zien dat er meerdere blikken mogelijk zijn dan alleen het westerse perspectief. Dat doet ze expliciet niet door met een vinger te wijzen, of door een schuldgevoel te geven. Kesha prikkelt je om zelf na te denken, en zelf te kijken wat je ziet. De jury vindt het ontzettend sterk dat zij door deze aanpak iedereen insluit, en niemand buiten spel zet. Iedereen mag meedoen.

Over Tyas zegt de jury:
Dat hij zich niet laat afschrikken door wat kan of mag, zorgt voor een goed herkenbare, eigen signatuur. Tyas is een creatieve wervelwind, met een hoofd vol ideeën. Hij springt van het één naar het ander, zoals dat - zijn eigen woorden - ook bij een ADHD’er hoort. Zijn werk, maar ook de manier waarop hij zich presenteert, kenmerkt zich door luchtigheid en humor, maar ook door een zekere nuchterheid en eerlijkheid. Hij maakt de dingen niet mooier dan ze zijn. Dat maakt het denken en praten over ADHD of het begrijpen van wat het betekent om zo’n aandoening te hebben, toegankelijk. Door dit soort dingen bespreekbaar te maken wil hij de wereld iets mooier maken voor mensen met neurodiverse problemen zoals ADHD. Geen klein doel. Maar het is wel weer typerend voor de enorme drive die Tyas met zich meebrengt.

Geplaatst door Marielle Hulshoff, team M&C Fontys Kunsten
Reacties (0)