januari

‘Kei in enthousiasmeren’ Marc Geboers is Docent van het Jaar

marcgeboers

Marc Geboers is Fontys Docent van het Jaar 2022. De docent Marketing van Fontys Academy for the Creative Economy kreeg de prijs vanmiddag uitgereikt tijdens de online nieuwjaarsbijeenkomst. En daar was hij even stil van.

Alle vijf de genomineerden voor de titel Fontys Docent van het Jaar werden deze middag in het zonnetje gezet. Want, zo gaf bestuursvoorzitter Joep Houterman in het voorwoord al aan:  “Deze verkiezing laat zien hoe wij als gemeenschap, met de studenten voorop, de inspanningen van de docenten hebben gewaardeerd het afgelopen jaar.”

Vol energie
Er kon er echter maar een winnen en dat was Marc Geboers. De jury was unaniem in haar oordeel.  “Hij is altijd vol energie, supergemotiveerd, gedreven, heeft humor, is energiek en pro-actief.” Geboers wordt door zijn studenten op handen gedragen. Ze roemen zijn toegankelijk, zijn grote hart en zijn inlevingsvermogen. ‘Een voorbeeld voor veel leraren’ volgens de een, en ‘een kei in enthousiasmeren’ volgens een ander. Een college van Geboers is altijd een lichtpuntje in de week, stellen zijn studenten. En hij staat 24/7 voor ze klaar. Voor de jury was het duidelijk dat de docent Marketing, die voor de vierde keer was genomineerd, de titel Docent van het Jaar dik en dik verdiende.
Geboers zelf was er even stil van, en dat is best bijzonder voor een man die nooit om een woord verlegen zit. Maar hij herpakte zich snel.

Marc Geboers krijgt  de prijs uitgereikt door student Enrico Bosters, lid van de jury.
Marc Geboers krijgt de prijs uitgereikt door student Enrico Bosters,  juryvoorzitter.

Mega grote taart
“Ik ben hier supertrots op”, gaf hij aan. “Voor mij was de nominatie een mega grote taart, dat ik nu win is de kers op die taart. Wauw.” Volgens de trotse winnaar stonden de vijf genomineerden namens alle 3.500 Fontysdocenten deze middag in de spotlights. “We hebben allemaal kei en keihard gewerkt het afgelopen jaar, iedereen verdient stuk voor stuk die spotlight.”
Naast de titel ontving Geboers een mooie bos bloemen en een cheque ter waarde van 1.000 euro die ten behoeve komt van innovatie in het onderwijs. Hij had ook al een idee waarvoor dat geld ingezet kan worden. “Het moet ten goede komen aan de studenten. We kunnen het geld gebruiken om de digitalisering in de maatschappij duidelijk te maken. En om studenten te enthousiasmeren om de wereld op wat voor manier dan ook nog mooier te maken.”

Alle genomineerden Fontys Docent van het Jaar 2022 in de studio van waaruit vandaag de uitreiking via een live stream was te volgen voor de Fontys-gemeenschap. Dit in verband met de coronamaatregelen, waardoor een uitreiking op locatie niet mogelijk was.

Landelijke verkiezing
Marc Geboers wordt later dit jaar afgevaardigd naar de landelijke verkiezing van Docent van het Jaar, georganiseerd door Het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO).

De andere genomineerden voor de titel Docent van het Jaar waren Marieke KamphuisJos NiewoldEvie Heinrichs en Jaron Schnitzer

Artikel overgenomen van Bron, auteur Ivo van der Hoeven