april

Kees Vendrik van Nationaal Milieuplatform: ‘Hbo hard nodig voor transities’

content_DSC06222

Kees Vendrik, voorzitter van het Nationaal Milieuplatform, trapte gisteren het jaarlijkse congres van de Vereniging Hogescholen af met een indringende keynote over de klimaatproblemen. Wat nodig is om het tij te keren kan niet wachten tot morgen, het moet nu, was zijn boodschap. Het hbo heeft volgens hem daarin een belangrijke rol.

Maurice Limmen, voorzitter van Vereniging Hogescholen, meldde in zijn voorwoord trots dat de meeste hbo’ers nog steeds in no time een baan vinden na hun afstuderen, wat bleek uit de jaarlijkse Hbo-monitor. Die werd gisteren aan hem overhandigd. Dagblad de Telegraaf had er die ochtend al een juichend artikel over.

Kees Vendrik maakte in zijn keynote duidelijk dat het hbo ook keihard nódig is om de nodige klimaattransities door te voeren. Niet alleen voor technische innovaties, maar ook voor de verbindende rol tussen disciplines. Het hbo heeft daarin  veel te bieden. Er zullen volgens hem ook nieuwe functies ontstaan, zoals financieel adviseurs die weten hoe je circulaire projecten kunt financieren.

Brede welvaart
Vendrik was gisteren niet voor niks uitgenodigd om te komen spreken. Het jaarlijkse congres van de Vereniging Hogescholen had als thema: ‘Aan de slag met Brede Welvaart'. Brede welvaart houdt in dat de samenleving niet alleen kijkt naar economische groei. Sociale omstandigheden en menselijk welzijn zijn even belangrijk. Net als oog voor de natuurlijke omgeving. Welvaart mag niet ten koste gaan van de natuur.

2024HboHeld_breedbeeldDe keuze voor de Hbo Held 2024, die ook gisteren werd bekendgemaakt, sloot daarbij goed aan. Bor Romers van HAS green academy won de titel. Deze student wil jongeren ‘verbinden’ met de natuur. Dat doet hij tijdens netwerkbijeenkomsten, vrijwilligerswerk, op school, als betrokkene bij het jongerencollectief Young Changemakers en als deelnemer van de SFYN Academie (Slow Food Youth Network). Fontys had ook een kandidaat genomineerd: Bas van der Vorm, die op allerlei vlakken actief is op zijn opleiding Technische Natuurkunde. Hij haalde de finale niet.

Workshops Raadsmaat
Fontys verzorgde één van de workshops die in de middag werden gegeven: Raadsmaat, een voorbeeld van multidisciplinair praktijkgericht onderzoek. Het is een service & chatbox voor burgers waarin zij vragen kunnen stellen over beleid van gemeenten. Lectoraten van Journalistiek, ICT en Sociale Studies werken hier samen aan.

Andere workshops gingen onder meer over de transitie van het onderwijs, leren kiezen en de impact van de Sustainability Goals. Twee workshops gingen specifiek over hoe het begrip brede welvaart in het hbo nog beter kan landen. Zo spraken docenten van Saxion Hogeschool over hoe purpose driven learning de docenten en studenten daarbij helpt. Lector Reint Jan Renes probeerde het begrip brede welvaart te ontdoen van de ‘plastic uitdrukkingen' die er vaak mee gepaard gaan. Denk aan ‘nieuwe bestuurscultuur’ en ‘duurzaam vliegen’. Want die leiden tot onrealistisch optimisme.

Lees ook het uitgebreide verslag dat Science Guide maakte van het congres: ‘Professionals opleiden vanuit hbo maakt of breekt energietransitie’.

Auteur: Petra Merkx  - foto's: Vereniging Hogescholen