Introductie in de wereld van trends en concepten

Studenten Trend Research & Concept Creation in Lifestyle laten zien wat ze in hun mars hebben

Logo Idea Factory_edited

De producten en diensten van morgen worden vandaag bedacht. Hoe kan het beter, socialer, duurzamer? Tweedejaars studenten van Fontys Trend Research & Concept Creation in Lifestyle (TCL) hebben er hun licht over laten schijnen. Vrijdag 10 juni presenteren twaalf companies van 15.00 tot 17.15 uur hun toekomstbestendige concepten, producten en diensten tijdens de Idea Factory. Tegelijkertijd is het evenement Parents meet TCL, waarin eerstejaars geïnteresseerden kennis laten maken met de toekomstgerichte opleiding. Locatie is gebouw P8 op campus Stappegoor in Tilburg.

De beste leerschool is de praktijk. Daarom starten de tweedejaars studenten van TCL een eigen company. Daarmee ontwikkelen ze lifestyleconcepten, producten of diensten die bijdragen aan een beter leven waarmee ze daadwerkelijk de markt opgaan. Zo laten ze zien wat ze op het gebied van trendwatching en conceptontwikkeling zoal in hun mars hebben. Tijdens dit proces maken de studenten gebruik van analyses en verdiepen ze zich onder meer in trends, mentaliteitsgroepen en de sectoren waarmee TCL zich profileert. Het product of de dienst van de company is gekoppeld aan één of meerdere van deze sectoren.

Buitengewoon fietsen beeld 4Van fietslicht tot menstruatie
Dit jaar presenteren twaalf companies het resultaat van hun zoektocht in het gebouw van Fontys Academy for the Creative Economy in Tilburg. Opvallend is de diversiteit. Company Buitengewoon Fietsen probeert bijvoorbeeld de veiligheid van fietsers te vergroten met Kliklicht. Met dit lampje in de vorm van een sleutelhanger heeft de fietser altijd licht bij de hand. Company Effe Delen ontwikkelde vraag- en opdrachtkaarten voor basisschoolkinderen om pestgedrag tegen te gaan. O(pe)ngesteld richt zich dan weer op jonge meiden en alleenstaande vaders met een concept waarmee ze het taboe rondom menstruatie willen wegnemen. Studenten van de companies zijn aanwezig om tekst en uitleg te geven.

Parents meet TCL
Tegelijkertijd met de Idea Factory vindt Parents meet TCL plaats. Eerstejaars van de opleiding hebben afgelopen semester hard gewerkt aan concepten die duidelijk maken wat ze zoal geleerd hebben. Bezoekers krijgen daarmee inzicht in het werk van trendonderzoekers en conceptontwikkelaars. Ze kunnen bovendien zelf aan de slag. Ondanks de naam richten de studenten zich niet alleen op hun ouders, maar op iedereen die geïnteresseerd is in dit toekomstgerichte beroepenveld. Ze kunnen terecht op de derde verdieping van het gebouw. De Idea Factory is te vinden op de begane grond.

Idea Factory en Parents meet TCL zijn vrijdag 10 juni in gebouw P8 van Fontys Academy for the Creative Economy, Professor Goossenslaan 1 in Tilburg. Van 15.00 tot 17.15 uur. De companies stellen zichzelf voor in het Idea Factory Magazine, dat als pdf is te downloaden (rechtsboven aan de pagina).

Auteur: Paul Geerts