Eindhoven,

Interactie tussen mens en robot - lezing Brabant Robot Challenge

Brabant-Robot-Challenge-2018-multidisciplinaire-leergang-robotisering

De Brabant Robot Challenge bestaat uit zeven bijeenkomsten waarin topdocenten van de betrokken onderwijsinstellingen aspecten van robotisering belichten. Op 9 april spreken Fontyslectoren Janienke Sturm (Mens en technologie) en Henk Kiela (Mechatronica en Robotica) over de Interactie tussen mens en robot.

In hun lezing laten Henk en Janienke zien hoe twee werelden, gezondheidszorg en mens gerichte zorg enerzijds en industrie en automatisering anderzijds dezelfde kant op bewegen en de mens-machine interactie steeds meer centraal gesteld wordt. Vanuit zorg een logische stap, maar ook voor de industrie wordt mens robot interactie terecht gezien als de sleutel om complexe machines en robots op de werkvloer te laten bedienen door bestaande medewerkers. Niet de medewerkers moeten slimmer worden, de robots moeten eenvoudiger te gebruiken worden.Op welke manier beïnvloedt technologie de manier waarop we met elkaar omgaan en onze positie in de maatschappij? Kan technologie zo worden ingezet dat het voldoet aan de behoeften van de gebruikers?

Robotisering in zorgsector
De Brabant Robot Challenge is gewijd aan robotisering in de zorgsector: bedrijven en instellingen zullen een praktijkvraagstuk rond robotisering ‘pitchen’ aan de studenten. De studenten gaan daar vervolgens in multidisciplinaire groepen aan werken. Op de slotbijeenkomst presenteren de studenten hun oplossingen, waarbij de beste wordt bekroond. De kennis die de studenten opdoen komt ten goede aan deelnemende bedrijven en instellingen.

De Brabant Robot Challenge wordt mede mogelijk gemaakt door het innovatieprogramma Beagle van de Provincie Noord-Brabant.

Maandag 9 april 2018 van 17.30 - 19.30 uur

• Fontys Hogescholen Rachelsmolen 1 Eindhoven

• Voor: (Zorg)professionals, docenten, studenten

Deelname is gratis, maar meld je wel even aan.