Eindhoven,
november

Intensieve mediacampagne voor open dagen; wat komt er allemaal bij kijken?

Campagnebeelden

Op 17 en 24 november is het weer zo ver en opent Fontys op verschillende locaties haar deuren voor de open dagen. Door intensief campagne te voeren laten we dat potentials en hun ouders weten en roepen we hen op zich aan te melden voor een van de open dagen. Zoals elk jaar hebben we dit zowel offline (posters op middelbare scholen en dm-card) als online gedaan. Online communicatie is dé manier om de potential en zijn ouders te bereiken. Dat levert een schat aan data op die er o.a. voor zorgt dat we de studiekiezer gedurende zijn studiekeuzeproces op maat van informatie kunnen voorzien.

Wat komt er allemaal bij online communicatie kijken?

Het is van belang om in te spelen op dat wat de doelgroep belangrijk vindt. Daar hebben we uitgebreid onderzoek naar laten doen. Tegelijkertijd willen we dat wat we vertellen en laten zien, ook past bij Fontys, en bijdraagt aan de beeldvorming van Fontys. We maken daarbij optimaal gebruik van meetinstrumenten, zodat we door A/B testen bijvoorbeeld weten met welke boodschap, welk beeld en welke advertentiesoort we het beste resultaat bereiken. Het voordeel van online is dat we dat dan ook direct kunnen bijsturen.

De boodschap – het beeld

We weten dat potentials bij het kiezen van in hun studie ‘persoonlijk’ en ‘sfeer’ belangrijk vinden. Zij geven ook aan beide aspecten in Fontys te herkennen, daar spelen we in boodschap en met beeld op in.

De Denk Groter beelden spelen in op ‘persoonlijk’. De student afgebeeld in die beeldlijn straalt uit dat hij trots is op wat hij doet. Hij is door aandacht en uitdaging gegroeid (Denk Groter). Het gebruik van de Denk Groter beelden om te laten zien waar Fontys voor staat, is bij de steeds nieuwe groep potentials belangrijk. Het consequent gebruik van deze beelden draagt bij aan de bekendheid van Fontys onder de doelgroep, maar ook worden we door deze beelden herkend op ‘persoonlijk’. Daarnaast willen we ook een indruk geven van studeren bij Fontys en willen we de potential laten ervaren hoe het is om bij de Fontys familie te horen. Dit doen we aan de hand van sfeerbeelden en verhalen of filmpjes die studenten zelf delen op hun eigen social media (#wijzijnfontys).

Het liefst brengen we dit alles met behulp van video of gifjes (bewegend beeld met hoog ‘fun’ gehalte) onder hun aandacht. Immers, voor de doelgroep is beeld vele malen belangrijker dan tekst.

Middelen en kanalen

Willen we de doelgroep bereiken dan is het van belang om daar te zijn waar de doelgroep is. Potentials bereiken we via Instagram stories en Instagram ads. Ook zetten we advertising in op YouTube en Facebook. Er wordt ook onderscheid gemaakt tussen het bereiken van potentials en beïnvloeders.

Voorbeelden

Hieronder voorbeelden met toelichting van online advertising voor de open dagen.

Facebook carrousel ad

De eerste groep afbeeldingen zijn gebruikt op Facebook als Carrousel advertentie. Hierbij ziet de potential meerdere afbeeldingen op het scherm met ieder een ander tekstje eronder. Het doel is dat erop wordt geklikt en dat de studenten zich aanmelden via de website. Er zijn sfeerbeelden en een Denk Groter beeld gebruikt. We testen welk beeld de meeste klikken krijgt.

Instagram carrousel ad

Ook op Instagram is dezelfde carrousel advertentie geplaatst als op Facebook.

Facebook video

Naast de carrousel ad wordt ook een video ad op Facebook ingezet. Er is gekozen voor een sfeerimpressies van een open dag.

YouTube video

Ook op YouTube komt deze sfeerimpressie video regelmatig bij de doelgroep als reclame voorbij.

Facebook Link ad

De laatste advertentievorm op Facebook is de link ad. De link ad valt onder de retargeting. Retargeting betekent dat de advertentie enkel aan mensen wordt getoond die een bepaalde vorm van interesse hebben. Dit kan zijn doordat deze groep al de video op een van de kanalen heeft afgekeken of op een andere advertentie heeft geklikt, op de website beland en verder geen actie ondernomen. Het geldt dus eigenlijk als een soort herinnering: “hé je was geïnteresseerd, vergeet je je niet in te schrijven?”. Op deze manier worden er een hoop aanmeldingen gerealiseerd .

Instagram Link ad

Ook op Instagram is de link ad ingezet als vorm van retargeting. De insteek was hier hetzelfde als op Facebook alleen de buttons zijn wat speelser en er is bij een van de afbeeldingen een tekst toegevoegd om te kijken of dit beter werkt.

Instagram stories

Het grootste verschil met de vorige campagnes zijn de Instagram stories. We hebben ervoor gekozen om hier de student op een humoristische manier af te beelden. Bij Instagram Stories is dat de manier om potentials te triggeren. Er zijn zes varianten gemaakt.

Resultaten

Ieder jaar leren wij zelf ook allemaal weer bij en proberen we het beter te doen dan het jaar daarvoor. De definitieve aanmeldingen zijn nog niet bekend, maar de tussenstand ziet er goed uit. Op het moment van schrijven heeft de voltijd een totaal van 8.417 aanmeldingen, dat zijn er 991 meer dan vorig jaar. De laatste week voor de open dagen breekt aan, de retargeting draait op volle toeren waardoor het aantal aanmeldingen naar verwachting nog flink zal stijgen.

Auteur: Pim van de Sanden