maart

Inspirerende samenwerking Fontys ACI en Hotel de Wereld

Studenten Transmedia Design for Creative Industries gaan op zoek naar de vrijheid

Hotel_de_wereld_wageningen

Hotelkamers met vrijheid als thema. Hoe zien die eruit? Het iconische Hotel de Wereld in Wageningen, waar 5 mei 1945 een eind kwam aan WOII, vroeg het de deelnemers aan de minor Transmedia Design for Creative Industries. Zeventien beroemde vrijheidsstrijders dienden als inspiratie voor de inrichting van de kamers. Jurylid Jelle de Gruyter van de Stichting Nationaal Erfgoed was onder de indruk. ‘Het voelt ongemakkelijk om een winnaar aan te wijzen.’ Toch kwam er die.

In Hotel de Wereld is de geschiedenis nooit ver weg. Dit is de plek waar de Duitsers mei 1945 capituleerden, waarmee een eind kwam aan de Tweede Wereldoorlog. Historische grond dus. Het hotel wil daaraan niet voorbij gaan: het is een verhaal dat verteld moet worden. Dus herinneren zowel binnen als buiten verschillende elementen aan de geschiedenis, aan die bijzondere dag ruim 75 jaar geleden, die het hotel op de kaart heeft gezet. In de kamers slaat het hotel een brug naar een meer algemeen thema: vrijheid. ‘We willen onze gasten laten voelen dat vrijheid bijzonder is en vele gedaanten heeft.’ Aan alle kamers wordt daarom een vrijheidsstrijder gekoppeld, waardoor ze een eigen sfeer krijgen. Afgelopen week gingen de deelnemers van de Transmedia Design for Creative Industries van Fontys ACI daarmee tijdens een pressure cooker aan de slag. Ze presenteerden het resultaat online aan een jury die naast Jelle de Gruyter bestond uit schrijver en dichter Martijn Adelmund, Maaike Rijnders (minor) en eigenaren van Hotel de Wereld Kees Hensen en Hans Hooft.

Nelson Mandela, Mahatma Ghandi, Florence Nightingale, Chief Seattle en Bob Dylan. Het is een bescheiden greep uit de zeventien ‘vrijheidsstrijders’ waardoor de studenten zich hebben laten inspireren. De kamers dienen weliswaar als fysiek platform, maar in lijn met de minor leverden ze ook voorstellen voor hoe digitale kanalen kunnen worden ingezet. Storytelling is daarbij het steekwoord. Het resulteerde in zeventien inspirerende kamerontwerpen. Hans Hooft was onder de indruk. ‘De studenten hebben allemaal mooie verhaallijnen toegevoegd. We hebben zoveel input gekregen en bijna allemaal bevatten ze elementen ,die we kunnen toepassen in de kamers.’ Evenals De Gruyter vond hij het moeilijk om een winnaar aan te wijzen. De keus viel uiteindelijk op de kamer die Dionne Sebregts (ArtCoDe FHK) en Niek van Sprang (CO IEMES) inrichtten rondom de Britse kunstenaar Banksy. ‘Een speelkamer’, zo noemde Hooft hun ontwerp. ‘Rebels en verrassend. We zijn erg onder de indruk. Wat is echt en wat is niet echt? Dit is een kamer om te relaxen, maar ook om op onderzoek uit te gaan.’ De winnaars mogen een nacht in hun eigen kamer doorbrengen, zo snel deze is gerealiseerd.

’Zeventien inspirerende ervaringen, met verhalen voor verschillende platforms, tot ver buiten de hotelkamer’, aldus de docenten van de minor. ‘En dat in twee dagen tijd. Allemaal online in een internationaal klaslokaal. Dat is wat studenten in deze tijd voor elkaar kunnen krijgen. Dit zijn toekomstige professionals en wat zijn ze veerkrachtig.’

Auteur: Paul Geerts/Beelden: Transmedia Design for Creative Industries en Hotel de Wereld (Wikipedia)