september

Inclusief onderwijs… hoe zie jij dat voor je?

Marianne den Otter

Gelijke kansen voor iedereen, het onderwijs moet inclusiever… het zijn gevleugelde termen die steeds in het nieuws komen. De Onderwijsraad stelt in het adviesrapport ‘Steeds inclusiever (2020)’ aan minister Slob dat het onderwijs inclusiever kan en moet. Met het rapport geeft de Onderwijsraad een perspectief op hoe het onderwijs op langere termijn inclusiever kan worden voor leerlingen en studenten met een beperking. Maar hoe definieer je inclusie, inclusief onderwijs en een inclusieve samenleving met elkaar als team? Wat betekent inclusie vanuit het perspectief van ouders, leerlingen, leraren of leidinggevenden?

Volgens Marianne den Otter wordt er veel gewerkt met een ‘medisch model’ als het gaat over het inclusiever maken van het onderwijs en de samenleving. ‘ Er wordt veelal gekeken naar specifieke doelgroepen. Of het nu gaat om mensen met een beperking of kansenongelijkheid door culturele achtergrond, het onderscheiden van mensen op één bijzonder kenmerk heeft al een discriminerende tendens in zichzelf. De oplossingen voor tegemoet komen aan beperkingen van individuen is niet hetzelfde als het samen werken en samen leven aan een inclusieve samenleving. : Den Otter benadert inclusie vanuit het holistisch perspectief. ‘We zijn allemaal wereldburger en iedereen wil de kans krijgen om mee te doen. We willen er allemaal toe doen. Dat kun je eigenlijk niet organiseren door enkel af te bakenen op diversiteit, maar gaat ook over saamhorigheid en gelijkwaardig en volwaardig samen leven.’

Marianne den Otter is orthopedagoog en docent bij Fontys OSO Master Educational Needs. Ze werkt samen met educatieve partners in PO, VO en SO, en was nauw betrokken bij de invoering van passend onderwijs. Haar belangrijkste aandachtsgebieden zijn inclusief onderwijs, diversiteit, school video interactie begeleiding, en leren en ontwikkelen in een holistische benadering.

Auteur: Linda Koster