mei

In the spotlights; Levi Houtappels - mede-oprichter van Trayner

Levi Houtappels 4

Een ober die met een vol dienblad over een druk terras of restaurant manoeuvreert: het is bijna een kunstvorm. Helaas gaat dit ook regelmatig mis, met als resultaat dat gebroken glazen en verspilde drankjes een aardige kostenpost opleveren voor horeca-ondernemers. Het speciaal ontworpen dienblad van Trayner moet daar een eind aan maken.

Trayner is opgericht door Levi en zeven andere derdejaars Fontys studenten Ondernemerschap en Retail Management. Het ontwerp van het dienblad moet breukschade en drankverspilling tot wel tachtig procent terugdringen. Levi: “Eigenlijk is het een simpel concept dat zowel voor een vermindering aan kosten als een toename aan zelfvertrouwen bij (beginnend) horecapersoneel moet zorgen. Zeker in een tijd waarin horecazaken hard op zoek zijn naar personeel is het geen overbodige luxe om een dienblad te gebruiken dat gemakkelijk hanteerbaar is.”

Simpel en effectief
Je zou misschien denken dat een dienblad een object is waar weinig meer aan veranderd of verbeterd kan worden. Voor Levi en zijn collega’s was dit echter geen vaststaand feit. “Eerst dachten we eigenlijk te lastig. Een dienblad dat altijd in balans zou blijven, maar dat bleek heel lastig te zijn. Uiteindelijk kwamen we uit bij een dienblad met een draaischijf en een popsocket: een plastic cirkel onderaan het dienblad die voor meer grip zorgt.”

Die simpele combinatie bleek verassend effectief, zo vertelt Levi. “Doordat het dienblad veel stabieler is, kan horecapersoneel veel sneller aan de slag. Zeker in deze tijd, waarin er een groot personeelstekort is en nieuwe mensen snel inzetbaar moeten zijn, is het belangrijk om ervoor te zorgen dat zij snel met een dienblad kunnen lopen. Ons dienblad is daarop ontworpen. Na een korte training moet iedereen ermee overweg kunnen.”

Financieel interessant en duurzaam product
Naast het vergemakkelijken van de training voor nieuwe obers, zit er nog een financieel aspect aan het gebruiken van Trayner, zo vertel Levi: “Alleen in Nederland gaat er naar schatting 11 miljoen liter drank verloren. Als je dat om gaat rekenen naar euro’s dan kom je op een enorm bedrag uit. Dat maakt het voor horeca-ondernemers heel interessant om er alles aan te doen om verspilling tegen te gaan. Daarnaast is het dienblad zelf gedeeltelijk gemaakt van gerecycled plastic, dus het is ook een duurzaam product dat lang meegaat.”

Voor Levi en zijn team is het nu tijd om Trayner aan de man te brengen. “De afgelopen tijd zijn we vooral bezig geweest met het finetunen van Trayner, en puur op koude acquisitie hebben we al een flink aantal orders binnengehaald. Afgelopen week kregen we zelfs nog een mailtje uit Australië. Dat is een teken dat het een product met potentie is. Het is spannend om te zien wat er gaat gebeuren als we ons echt vol op marketing en sales gaan storten.”

Namens het team van Trayner neemt Levi plaats in de Pitch-ring tijdens het Fontys Student Startup Festival op 19 mei. Levi: “Allereerst hopen we veel van deze ervaring te leren. Enerzijds hoe we onszelf naar buiten toe presenteren, maar vooral door de feedback die we ontvangen. Het is altijd goed om met andere visies op ondernemen in contact te komen. En misschien zitten er ook wel mensen in de zaal met een netwerk dat voor ons product nuttig kan zijn.”

Fontys Student Startup Festival
Het Fontys Student Startup Festival is een event voor ondernemende studenten, startups én ondernemers en staat in het teken van ondernemerschap en netwerken.

Het programma zal bestaan uit een mix van kennis, inspiratie, pitches en netwerken. Fontys startups van verschillende opleidingen krijgen het podium om hun startup te pitchen. Daarnaast zijn er interessante top lezingen voor zowel ondernemer als student gepland, en is er een mogelijkheid tot een meet & greet met ondernemende studenten en ondernemers.

Ben jij benieuwd naar de pitch van Levi? Of wil je hem komen aanmoedigen? Check dan snel het hele programma van het Fontys Student Startup Festival en bestel gratis je toegangsticket!

>> Fontys Student Startup Festival | 19 mei 2022 | 14.30u-19.00u | LocHal Tilburg.

Auteur: Fontys Centrum voor Ondernemerschap