augustus
2020

In memoriam Onno Manche

onno manche

Zondag 2 augustus bereikte ons het verdrietige bericht dat onze collega Onno Manche, na een kortstondige ziekteperiode, op zaterdag 1 augustus in de leeftijd van 74 jaar is overleden. Wij zijn allen geschokt en bedroefd door dit onverwachte bericht.

Onno werkte vanaf 1989 bij Fontys. Als docent meet-en regeltechnieken bij de opleiding Werktuigbouwkunde, haalde hij het beste uit studenten naar boven.

Onno heeft tot zijn pensionering in 2011 en ook na zijn pensionering succesvolle accreditaties van de diverse technische opleidingen op schrift gesteld, daarnaast heeft hij een substantiële bijdrage geleverd aan het regionale High Tech innovatieprogramma Eindhoven Engine en aan de ontwikkeling van de professionele master System Design. Ook bij de start van de opleiding Mechatronica was er directe en nauwe betrokkenheid vanuit hem. Onno was immers zeer bedreven in het kort en krachtig, eenvoudig formuleren en noteren van onderwijs gerelateerde zaken.

We memoreren Onno als een fijne, prettige collega, iemand die zeer betrokken was, rustig maar doortastend in moeilijke momenten, zich houdend aan afspraken. Zijn optimisme, vrolijkheid, humor en zijn persoonlijke overtuiging dat het allemaal wel goed zou komen, waren een bron van energie en kracht. Gewoon een heel fijn iemand om mee samen te werken en gezellig om zomaar in de koffiekamer een broodje te eten en een bakje koffie mee te nuttigen. Voor velen van ons blijft de herinnering aan zijn geweldige vertolking van het lied: 'O, O, Den Haag'.

Naast zijn werkzaamheden voor Fontys was Onno een fanatiek zeiler en had hij een grote passie voor fotografie (ttps://foto.onnomanche.nl/#collections). Samen met zijn vrouw Jenny en hun zeilschip maakten zij heerlijke tochten over de Zeeuwse wateren en de Noordzee. Bij Fontys is - samen met hem - in 2010 een kortlopende foto-expositie samengesteld van fotobeelden gemaakt door een aantal van de Fontys engineering collega’s.

De herinnering aan de prettige samenwerking zal immer in onze gedachten blijven.
Onno, dank voor al je inzet voor Fontys.
Wij wensen Jenny en de kinderen veel sterkte met dit grote verlies.

Medewerkers Fontys Hogeschool Engineering

Reacties 1 - 1 (1)
Bedankt voor uw bericht.
Saskia Verbael
2020
Wat een triest bericht! Ik kan me inderdaad nog goed herinneren dat hij dat lied zong. De altijd vriendelijke en aardige Onno. Heel veel sterkte voor Jenny en de kinderen. Wat een groot verlies!!