december

In Memoriam Daniël van der Heijden

Daniel van der Heijden

Deze week bereikte ons het verdrietige bericht dat alumnus Daniël van der Heijden overleden is. Afgelopen juli 2022 is Daniël afgestudeerd aan de opleiding Vastgoed en Makelaardij.

Daniël vroeg mij aan de start van zijn afstudeerperiode om hem te begeleiden bij zijn afstudeerproces. Hij vertelde dat hij mij als begeleider wilde omdat ik hem vrij zou laten en “…niet in de weg zou lopen”. Hem kennende wist ik dat hij dit op de best mogelijke manier bedoelde, hij had mij ook echt niet nodig. Bij Daniël leek het wel alsof hij geen uitdagingen zag, voor hem voelde zijn studie echt als zijn hobby. Vanuit mijn eigen docent-reflex vroeg ik halverwege zijn afstudeerperiode hoe het ging en hoe hij ervoor stond. Vrolijk stuurde hij me een mail met dat ik best alvast een stuk mocht lezen. Wat hij me toestuurde ontsteeg het niveau van student volledig. Zoals altijd prachtig vormgegeven, spelend met de materie, een genot om te lezen. Zijn scriptie is uiteindelijk met een 9 beoordeeld.

Toen kwam het moment van zijn eindpresentatie en verdediging. Hij wist zijn verdediging om te toveren tot een gesprek over schoonheid. Hij vond het eeuwig zonde dat er zowel nu als in het verleden gebouwen gesloopt of getransformeerd zijn, die bij nader inzien als historisch erfgoed beschermd hadden moeten worden. Maar hoe weet je nou of een gebouw wat we in de huidige tijd als ‘lelijk’ beschouwen, over tientallen jaren niet als monument gezien zal worden? Hier had hij een filosofisch beoordelingsmodel voor ontwikkeld, waarmee hij de aanwezigen omver blies. Hij spiegelde een aantal gebouwen aan zijn beoordelingsmodel en er leek geen speld tussen te krijgen. Als docent is dit het mooiste om mee te maken, dat een student je langs alle kanten voorbij raast en meer dan klaar is voor het leven na de studie. We konden niet anders dan zijn presentatie te belonen met een 10.

Hoe ik Daniël heb meegemaakt in zijn afstudeerperiode typeert hem volledig. Slim, sociaal, ontzettend creatief, breed geïnteresseerd, vol enthousiasme. Mateloos populair onder zijn medestudenten en docententeam. Hij wilde graag na zijn studie aan de opleiding verbonden blijven. We gaan hem ontzettend missen.

Team Vastgoed en Makelaardij

Reacties 1 - 2 (2)
Bedankt voor uw bericht.
Astrid Riboch
2022
Wat een verschrikkelijk verdrietig bericht!

In 2021 heeft Daniël bij ons in Eindhoven de Minor Frans gevolgd. Wij hebben Daniël maar een semester meegemaakt, maar de schok van zijn overlijden is enorm. Wij herinneren ons Daniël als een vrolijke, vriendelijke en betrokken student. Tijdens de minor viel hij vooral op door zijn creativiteit en zijn brede interesse. Dat zijn studie voor hem als een hobby voelde, is voor ons dan ook heel herkenbaar. Heel erg geïnteresseerd in de Franse taal en cultuur in het algemeen en in de architectuur van en in Parijs in het bijzonder. Enorm taalvaardig en met heel veel kennis van zaken heeft Daniël de minor afgesloten met een 9 gemiddeld.

Wat een enorm gemis. Wij wensen iedereen die van Daniël hield en houdt heel veel sterkte.

Astrid Riboch
Minor Taal en Cultuur Frans
Steven Koster
2022
Ach, met hoe veel liefde en bewondering is dit geschreven. Het onmetelijke verlies is zò voelbaar... Niet enkel voor vrienden, familie of bekenden, maar voor ook voor de maatschappij als ik dit zo lees. Voor ons allemaal. Echt een verschrikkelijk verdrietig bericht.. Probeer dit maar eens 'n plekje te geven.
Heel veel kracht en sterkte voor iedereen die hem lief had...