07
februari
2019
|
11:01
Europe/Amsterdam

ILS-studente ‘gestrikt’ voor Fontys Student Startup Festival

image1

De vlinderstrik of bow tie is het eigenwijze zusje van de stropdas. Met een verleden dat teruggaat tot de zeventiende eeuw. Toch is het accessoire volgens ILS-studente Rima Baronian nog altijd actueel. Samen met Joey von Grumbkow startte ze in 2017 Joe’s Bows, een bedrijf dat exclusieve strikjes verkoopt. 14 februari mag ze de startup pitchen tijdens het Fontys Student Startup Festival, een event voor ondernemende studenten. Voor de winnaar is er een bedrag van 1500 euro.

Een vrouw met een bow tie? Dat is volgens Rima zo gek nog niet. ‘Op onze site proberen we te laten zien dat het zeker kan’, zegt ze. Het typeert Joe’s Bows, het jonge bedrijf dat het allemaal net even iets anders probeert te doen. Want standaard zijn de strikjes die de twee verkopen zeker niet. ‘De strik bestaat al lang, dus zijn wij gaan onderzoeken hoe we het product konden innoveren’, legt Rima uit. Het geheim zit ‘m in de strik zelf. Omdat het nogal ingewikkeld is om die op de ouderwetse manier om de nek te knopen, hebben ze een eenvoudige manier ontwikkeld. ‘Je kunt de bow ties in veertig seconden op tafel knopen en vervolgens omdoen. Een combinatie tussen praktisch en mooi.’

Niet alleen de bow ties zijn bijzonder, dat is ook de nog jonge geschiedenis van het bedrijf. Joey is, nadat hij zijn studie Muziektheater aan het conservatorium van Tilburg afrondde, onder meer actief in de musicalwereld. Rima begon na een opleiding aan de Modevakschool aan de studie ILS. Ze troffen elkaar in een studentenhuis. ‘Joey was op zoek naar een betaalbare bow tie in een mooi doosje. Die hebben we samen gemaakt. Zijn zus was ook enthousiast, ze vond het een mooi cadeau. Zo is het begonnen. Tijdens de startfase hebben we een eerste collectie gemaakt, die werd opgepikt door een Engels magazine. Vervolgens zijn we de bow ties persoonlijker gaan maken. Misschien zijn ze iets te spannend voor de authentieke vlinderstrikdrager, maar wij richten ons op de fashionliefhebber.’

Rima studeert inmiddels af in haar eigen bedrijf. Daarbij wordt ze ondersteund vanuit de opleiding. ‘Hoe kan Joe’s Bows groeien op een eerlijke manier’, formuleert ze haar onderzoeksvraag. ‘Nu zijn we zelf verantwoordelijk voor de productie. Als het te druk is, huren we op projectbasis een coupeuse in. Dat betekent ook dat we meer omzet moeten maken. We zouden de productie ook naar Bangladesh, Rusland of China kunnen verplaatsen, maar dat past niet bij ons. Dat kan ik als ILS-student niet over mijn hart verkrijgen. Zo ben ik beland bij Move2Social, een organisatie die bedrijven ondersteunt bij sociaal ondernemerschap.’ Rima wijst op de participatiesamenleving. ‘Sommige mensen hebben moeite om een plek te vinden in onze maatschappij, vrouwen van 50-plus bijvoorbeeld. Ik onderzoek onder meer of we in de toekomst daarmee kunnen gaan werken.’

Het Fontys Student Startup Festival vindt plaats op 14 februari van 15.30 tot 20.00 uur, in de LocHal, Tilburg. Aanmelden kan via deze link.

Auteur: Paul Geerts