Eindhoven,
januari

ICT en Business student Sander Slangen over afstudeerstage bij AXI

IMG_4274

Sander Slangen, student ICT & Business, Fontys Hogeschool ICT, loopt stage bij Partner in Education AXI in Breda. Hier houdt hij zich o.a. bezig met het onderzoeken van big data. Nadat het bij zijn vorige afstudeerbedrijf niet helemaal was gelopen zoals hij had verwacht, zit hij bij AXI helemaal op zijn plek. “Hier heb ik een duidelijke planning en krijg ik goede begeleiding. Als stagiair wordt er veel naar je mening gevraagd.” Tijd voor een diepte-interview met Sander over zijn ervaringen tijdens zijn afstudeerstage bij AXI.

Kun je jezelf even kort voorstellen?
“Ik ben Sander Slangen, 23 jaar, en kom uit Tilburg. Daar ben ik geboren en getogen. Hoewel ik een half jaar op mezelf heb gewoond, heb ik uiteindelijk toch de keuze gemaakt om tijdens het afstuderen weer thuis te gaan wonen. Ik heb een druk sociaal leven. Zo ga ik regelmatig met vrienden op stap, heb ik een vriendin en ben ik het voetballen na een aantal blessures weer aan het oppakken. Daarnaast heb ik ook nog een bijbaantje in Goirle in het poolcafé. Ik studeer ICT & Business bij Fontys Hogeschool ICT. Daar heb ik de minor ERP & BI & Digital Publishing gevolgd. Hoewel mensen denken dat ik een echte ICT ‘er ben, zie ik mezelf toch meer als Business student. Die kant trekt mij meer aan.”

Hoe ben je terecht gekomen bij AXI in Breda?
“Ik ben inmiddels voor de tweede keer aan het afstuderen. Bij het vorige afstudeerbedrijf was het niet helemaal gelopen zoals ik had verwacht en gehoopt. Ik ben daar gestopt en moest toen snel voor de vakantie een andere afstudeerplek zoeken. Mijn stagebegeleider vanuit Fontys Hogeschool ICT had mijn naam al doorgegeven bij AXI. Die namen toen zelf met mij contact op, voordat ik dit had kunnen doen. Ik had ook nog een ander bedrijf waar ik terecht kon, maar het enthousiasme en de begeleiding bij AXI gaf toch wel de doorslag. Zo werd ook een inhoudelijke- en procesbegeleider beloofd zodat planning etc. goed werkt bewaakt. En uiteraard een leuke opdracht!”

Wat is je functie bij AXI?
“Ik ben onderzoeker van big data, maak data-analyses voor de toekomst. Zo is er heel veel data beschikbaar, maar nog heel weinig onderzoek hoe data de klant beter kan helpen. AXI maakt kassa-systemen. Elke transactie die een klant maakt wordt als data opgeslagen. Momenteel wordt daar nog niets mee gedaan. Ik ben aan het onderzoeken welke inzichten al die data kunnen geven, zodat je bijvoorbeeld een betere inkoop, betere promotie en een betere verkoop kunt genereren. Een hele uitdaging dus, want het is een grote opdracht met een brede aanpak. De vorige stagiair heeft hierbij een start gemaakt, ik doe nu het vervolgonderzoek.”

Maar, ga je het wel halen denk je?
“Ik ben eind augustus 2017 gestart, nog een maand te gaan nu. Het meeste heb ik gehad. Mijn scriptie is bijna klaar, eerste keer feedback gehad. Ik heb het gevoel dat het nu echt niet meer mis kan gaan.”

Hoe vind je de sfeer bij AXI?
“Als stagiair heb je heel erg de focus op je eigen opdracht, je hoort niet echt bij een specifieke afdeling. Tijdens mijn onderzoek heb ik wel een aantal interviews gedaan en dan kom je snel in contact met medewerkers van diverse afdelingen. Dat is wel leuk. Per afdeling is er een goede sfeer, iedereen kent elkaar. Doordat je als stagiair een beetje tussen de afdelingen hangt, kun je wel lekker je eigen ding doen. Iedereen is bereid om je te helpen en is enthousiast over het idee. Dat geeft toch ook wel een stukje waardering van je werk. Je wordt echt serieus genomen, ik ben een beetje de schakel tussen de afdelingen. Daarnaast hangt er gewoon een hele informele sfeer. Zo staan er traktaties in de keuken bij verjaardagen, worden er veel activiteiten georganiseerd door de “AXI fun-groep,” lunchen we elke twee weken samen etc. Een gezellige sfeer dus!”.

En het afstuderen, hoe bevalt dat? Nog tips voor komende afstudeerders?
“Bij mijn vorige afstudeerstage was het allemaal heel erg vrij, moest ik alles zelf uitzoeken. Daar heb ik wel veel van geleerd en heb ik meegenomen naar AXI. Hier heb ik een duidelijke planning en begeleiding. Mijn taak is uiteraard om dit te waarborgen. Mijn inhoudelijke begeleider vraagt regelmatig wat de status is van mijn onderzoeken, waar hij nog kan helpen etc. Dat is prettig. Een tip is dus: zorg ervoor dat je een goede planning hebt. Dat is echt je houvast tijdens je stage. Zorg ook altijd voor een goede onderbouwing; waarom heb je iets gedaan? Daar hameren ze echt op. Dus zorg ervoor dat je bronnen hebt, je documenten goed bewaard. Dat schiet er soms nog wat bij in.”

Mis je het studentenleven? Of bevalt het werkende leven wel?
“Na mijn afstudeerstage wil ik zeker gaan werken, studeren ben ik wel een beetje klaar mee nu. Ik moet eerst nog een operatie ondergaan en daarna wil ik eens gaan kijken wat ik wil. Het lijkt mij goed om het onderzoek wat ik nu doe bij AXI een vervolg te geven, er echt iets mee te gaan doen straks. Je hebt hier toch een wat oudere generatie werken, ik zou denk ik wel als jonge, frisse wind hier in het bedrijf willen werken. Of dat daadwerkelijk mag is nog maar de vraag, maar ik zou er zeker wel interesse in hebben.”

Stel, iemand heeft ook interesse om stage te lopen bij AXI. Is dat mogelijk?
“Jazeker, momenteel zijn ze bezig met het opzetten van een LinkedIn pagina. Daar zullen veel vacatures op komen. Je kan ook altijd bellen, op de website kijken of mailen. Maar bellen werkt het meest effectief. Ze staan hier altijd open voor. Je moet zelf wel het initiatief nemen.”

Tekst: Maartje van Hees
Foto: Audrey Kawarmala