Hoog(s)tepunt bereikt op campus Rachelsmolen

Gehesen vlag

Bouwbedrijf Hurks bereikte op maandag 27 juni het hoogste punt van de bouw van drie nieuwe Fontys gebouwen op campus Rachelsmolen. Naast het bereiken van het hoogste punt, is deze nieuwbouw ook een hoogtepunt voor Fontys. Er wordt op campus Rachelsmolen namelijk gebouwd aan een nieuw campusterrein waar het steeds meer draait om kruisbestuiving, ontmoeting en multidisciplinair samenwerken. Dit geldt vanaf de zomer 2023 voor de medewerkers en studenten van de vijf Fontys instituten die samengaan. Maar ook voor omwonenden en voor het werkveld. Met het hijsen van de vlag, een live kettingreactie en een prachtige’ Spoken Word’ werd dit bijzondere hoog(s)tepunt dan ook feestelijk gevierd!

Bestuurslid Hans Nederlof en directeur Hurks bouwbedrijf, Cees van der Meijs, spraken op maandagmiddag 27 juni een warm welkom uit aan de aanwezigen: medewerkers van de verhuizende instituten, huidige bewoners van campus Rachelsmolen, medewerkers van Hurks en architecten en adviseurs. HoofdletterF (student Fontys Hogeschool voor de Kunsten) vulde Hans en Cees perfect aan met een door haar speciaal geschreven ‘Spoken Word’. Na al deze mooie woorden werd er een kettingreactie van allerhande bijzondere materialen in gang gezet om hiermee uiteindelijk (live) de vlag op het hoogste punt te hijsen. Deze spectaculaire live-kettingreactie werd in de ochtend op 27 juni al door medewerkers van de verschillende samenwerkende partijen opgebouwd. Afsluitend én natuurlijk onder het genot van een drankje en een hapje, plakten de aanwezigen sticky notes op een grote foto van het nieuwe campusterrein. Op de sticky notes kon antwoord gegeven worden op de vraag: ‘waar kijk jij naar uit op de nieuwe campus?’

Verhuizing van vijf instituten
In de zomer van 2023 verhuizen vijf Fontys instituten: Fontys Hogeschool Mens en Gezondheid, Fontys Paramedische Hogeschool, Fontys Hogeschool Kind en Educatie, Fontys Hogeschool Pedagogiek en Fontys Hogeschool Sociale Studies. De gebouwen kunnen straks ruim 6.000 voltijdstudenten + deeltijdstudenten huisvesten en zo’n 450 FTE medewerkers.

Ieder instituut heeft in deze nieuwe leer- en werkomgeving niet langer een eigen gebouw waarin al het onderwijs plaatsvindt. Wel houden ze een eigen thuisbasis. De instituten zullen de faciliteiten steeds meer delen om kruisbestuiving en ontmoeting te stimuleren. Het meest centrale nieuwe gebouw – R11- wordt hét gebouw voor de hele campus en bevat functies die voor de hele Fontys gemeenschap toegankelijk zijn zoals: collegezalen, evenementenruimte en het restaurant. In het tweede nieuwe gebouw, R12, wordt het praktijkgericht onderwijs ondergebracht. Daar bevindt zich bijvoorbeeld een zorgcentrum als onderdeel van het onderwijs, waar cliënten worden ontvangen. Het derde nieuwe gebouw, R13, vormt een thuisbasis voor de studenten en medewerkers van Fontys.

Groen Karakter
De campus krijgt een sterk groen karakter met een mix van dynamische verblijfsplekken. In het ontwerp is op verschillende manieren invulling gegeven aan de duurzaamheidsambities van Fontys. Zo zijn de gebouwen gasloos en het verwarmen en koelen gebeurt met een ‘warmte- en koudeopslag’ (WKO). Alle daken zijn voorzien van zonnepanelen. Het regenwater wordt opgevangen in het terrein en geïnfiltreerd in de bodem. Er wordt dus geen regenwater geloosd op het riool.

Betrokken partijen
Deze ambitieuze campus is naar ontwerp van Barcode Architects, OKRA landschapsarchitecten en Hollandse Nieuwe interieurarchitecten. De bouw wordt uitgevoerd door Hurks met nevenaannemers Croon Wolters en Dros en ULC.

Auteur:Yvette Laros