Eindhoven,
maart

(Hoog)begaafde studenten in het hoger beroepsonderwijs

aangepast amanda-souza-PPTiicBrVU4-unsplash

De laatste deccenia is er vanuit onderwijs en wetenschap meer interesse in het onderwerp hoogbegaafdheid. Het wordt steeds duidelijker dat lerenden met kenmerken van begaafdheid specifieke ontwikkelbehoeften en -potentie hebben. Vooral in het basis- en voortgezet onderwijs is inmiddels ook al flink wat onderzoek gedaan naar het soort onderwijs dat bij hoogbegaafde leerlingen zou passen. Binnen het hoger beroepsonderwijs is er nog relatief weinig aandacht voor (hoog)begaafde studenten, maar ook zij hebben specifieke ontwikkelbehoeften en -potentieel. En hoewel we die behoefte al redelijk goed lijken te kennen, weten we nog weinig over leeromgevingen waarin hoogbegaafde hbo-studenten kunnen floreren.

Het lectoraat goed leraarschap, goed leiderschap van FHKE en Esther Bulthuis, student en afstudeerder bij het lectoraat Dynamische Talentinterventies van FHRM&P hebben daar onderzoek naar gedaan. Uit het onderzoek blijkt dat docenten redelijk op de hoogte zijn van de kenmerken van hoogbegaafdheid, maar ze achten zichzelf nog te weinig in staat om hoogbegaafdheid te signaleren bij studenten en om studenten adequaat te begeleiden. Op basis van het onderzoek zijn filmpjes ontwikkeld om docenten nog meer inzicht te geven in de belangrijkste kenmerken van hoogbegaafde studenten.

De rapportage van dit onderzoek is als download bij dit bericht toegevoegd.

Auteurs: Esther Bulthuis, Isabelle Diepstraten, Annemieke Weterings-Helmons en Anouke Bakx