Eindhoven,
18
februari
2022
|
09:21
Europe/Amsterdam

Hoe kiezen internationale studenten een studie?

internationale student

De projectgroep horizontale samenwerking internationale marketing heeft onderzoek gedaan naar de manier waarop voltijd internationale bachelor studenten van Fontys tot hun studiekeuze komen. We spraken onderzoeker Chantal Gorissen en lid van de projectgroep Linda Bouwman (International Business School Venlo) over de onderzoeksresultaten en de verdere implementatie hiervan.

Studiekeuzeactiviteiten
“Van een groot gedeelte van de internationale studenten die bij Fontys binnenkomt weten we niet wat ze daarvoor precies hebben gedaan aan studiekeuzeactiviteiten” zegt Linda. Concreet gaat het om 70% van de internationale studenten die niet in het CRM systeem geregistreerd staan. Binnen de werkgroep waar zij onderdeel van was bleef het, door het gebrek aan harde data, enigszins in het duister tasten hoe deze groeiende groep internationale studenten het beste voorzien kan worden van informatie omtrent studiekeuze. Dit was reden voor Chantal om als onderzoeker aan te haken. 

Betere carrièremogelijkheden
Uit het onderzoek bleek dat internationale studenten (d.w.z. voltijd bachelor studenten met een niet-Nederlandse vooropleiding) met name kiezen voor studeren in het buitenland vanwege de betere carrièremogelijkheden en de kwaliteit van het onderwijs ten opzichte van het thuisland. Ze richten zich dan vooral op de inhoud van de studie en carrièreperspectieven (passend bij het vakgebied, minder op carrièreperspectieven in de regio), en pas later op andere factoren zoals de onderwijsinstelling en het land. Opvallend, als je erbij stilstaat dat deze studenten vaak op jonge leeftijd al ver van huis gaan met de intentie om hier vier jaar te blijven om hun bachelor te voltooien.

Factsheet customer journey internationale student

Online informatie
De onderzoeksresultaten laten zien dat de voornaamste informatiebron waarop deze studenten hun studiekeuze baseren online informatie is, waarbij de website van de onderwijsinstelling het meest belangrijk is, gevolgd door ervaringen van vrienden of kennissen die in het buitenland studeren. Dit laat zien dat de stappen die de horizontale samenwerking zet op het gebied van marketing automation, het inzetten van student ambassadors op de website en het verbeteren van de vindbaarheid in Google, stappen in de juiste richting zijn. 

Inhoud van de opleiding 
De projectgroep adviseert instituten om binnen hun opleidingswebsites nog meer focus te leggen op de inhoud van hun opleidingen, en om meer informatie toe te voegen over de carrièreperspectieven na afstuderen, bijvoorbeeld door het delen van ervaringsverhalen van internationale alumni. Daarnaast wordt geadviseerd deze focus ook toe te voegen aan verschillende wervingsactiviteiten zoals webinars, workshops en open dagen. Tenslotte gunnen we iedere (internationale) student een goede studiekeuze.  

Meer weten of vragen over dit onderzoek?
Bekijk hier de factsheet, met daarin ook een link naar de uitgebreide rapportage en adviezen. Neem bij vragen  contact op met de projectleider Bram Broess (dienst Marketing & Communicatie) of met onderzoeker Chantal Gorissen (dienst Studentenvoorzieningen).