februari

Hoe helpt techniek bij dementie?

Themabijeenkomst in kader #EHW2018 in Helmond

180202 ehealthweek helmond 1

Van 20 tot en met 26 januari 2018 vond de jaarlijkse e-healthweek plaats, met meer dan 200 kleine en grote activiteiten in het hele land. Voor de derde keer inmiddels. Grote aanjager van de e-healthweek is het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Op 26 januari sloot Erik Gerritsen, secretaris-generaal van het ministerie, de week af op de ICT&Health-conference 2018 met een vlammend betoog over "Van #hoedan? naar #zodus!"

Themabijeenkomst in Helmond
In het kader van de-healthweek organiseerde de gemeente Helmond op 22 januari een themamiddag over e-health & dementie. Nick Guldemond, associate professor Integrated Care & Technology Erasmusuniversiteit Rotterdam, prikkelde alle aanwezigen met zijn openingspresentatie. Deze had de uitdagende titel ‘De (veronderstelde) waarde van technologie voor zorg en gezondheid van ouderen; over de strijd tussen betrokken zorgers, naïeve politiek, hypes en zakkenvullers’. Hij betoogde dat hoewel de zorg in Nederland door verschillende stakeholders als goed wordt beoordeeld , er nog veel winst te behalen is. “Met name op het gebied van data-uitwisseling en communicatie tussen verschillende zorgverleners kunnen we nog veel leren van de andere landen”, aldus Guldemond.

Verschillende workshops
In de workshops konden onderzoekers en professionals daarna kennismaken met verschillende (on)mogelijkheden van technologie in de zorg en het welzijn van ouderen met (of zonder) dementie. Ook kwamen de dilemma’s rondom technologieacceptatie bij patiënt, mantelzorger én (zorg)professionals aan bod in levendige discussies. Welke praktische handvatten zijn er om deze dilemma’s het hoofd te bieden? Dat bespraken dr. Sil Aarts (Fontys Paramedische Hogeschool) en dr. Sebastiaan Peek (Tranzo) onder ander aan de hand van het nieuwste onderwijsmateriaal dat ontwikkeld is samen met lector Eveline Wouters en sinds kort ook hoogleraar bij Tranzo in het SIA-RAAK project ‘Langer thuis wat haal je in huis’. Verder was er in een andere workshop ook aandacht voor twee nieuwe Helmondse initiatieven: 1) implementatie van leefstijlmonitoring en dwaaldetectie bij enkele honderden huishoudens in Helmond (EU-aanbesteding) in samenwerking met KPN Vitaal en 2) 'De vooruitkomst’ Dit is een fysieke pop-up-locatie die voorjaar 2018 in het centrum van Helmond geopend wordt. Hier kunnen bezoekers kennis komen maken met technologische hulpmiddelen (van gekleurde toiletbrillen tot geavanceerde sensoren). Ze kunnen ze uitproberen en advies krijgen. Ook studenten van Fontys zullen aan dit nieuwe project gaan meewerken.

‘Een van de vooroordelen over eHealth is dat het voor fysiotherapeuten niet interessant is. Hun werk is vooral gericht op direct lichamelijk contact met de patiënt.’
Marianne Nieboer, docent-onderzoeker Fontys Paramedische Hogeschool, team technologie in de zorg

Interprofessioneel boek over eHealth voor zorgprofessionals (in opleiding)
Veel studenten en zorgprofessionals hebben het idee dat de zorg ‘warm’ moet zijn. Dat met eHealth het persoonlijke contact verloren gaat. De inzet van eHealth en andere technologische hulpmiddelen kan echter vaak een belangrijke aanvulling zijn. Daarom hebben drie Fontys professionals, Eveline Wouters en Marianne Nieboer van Fontys Paramedische Hogeschool en Teatske van der Zijpp (Fontys Hogeschool Mens en Gezondheid) een boek geschreven over de mogelijkheden, maar vooral ook de ervaringen van gebruikers met eHealth. Dat BSL het boek wilde uitgeven kwam vooral door de aanpak van Fontys. Nieboer: “We hebben uitgebreid literatuuronderzoek gedaan naar eHealth bij chronische aandoeningen en dat aangevuld met casuïstieken die studenten weer opgehaald hebben in hun afstudeer- of minorproject. Op die manier zie je ook hoe goed onderzoek en onderwijs met elkaar verbonden is.