Eindhoven,
oktober

Guus Hiddink te gast in Fontys Denk Groter Debat

guushiddink.jpg

Guus Hiddink is op 13 december te gast in het Fontys Denk Groter Debat. De voormalig succescoach van onder andere PSV, het Nederlands elftal, Zuid-Korea en Chelsea gaat in het Muziekgebouw Eindhoven in gesprek met onder andere studenten van Fontys Sporthogeschool en Fontys Economische Hogeschool Tilburg.

Guus Hiddink (die zelf voetbalde bij De Graafschap, PSV en in de Amerikaanse Major Soccer League) won als trainer van PSV eind jaren tachtig in drie jaar tijd drie landstitels, drie keer de KNVB-beker en éénmaal de Europacup 1 (de voorloper van de Champions League).

Na PSV volgden clubs als Fenerbahçe en Valencia en boekte hij met name grote successen als bondscoach van onder andere het Nederlands elftal (halve finale WK 1998) en het landenteam van Zuid Korea, waarmee hij verrassend de halve finale van het WK in 2002 behaalde. In 2002 keerde Guus Hiddink terug naar PSV, waar hij in vier seizoenen drie landstitels, één KNVB-beker en de halve finale van de Champions League behaalde.

In 2014 werd Guus Hiddink opnieuw bondscoach van het Nederlands elftal. Die nieuwe periode bij Oranje liep uit op een bittere teleurstelling. Het Nederlands elftal kende een dramatische start in de kwalificatiereeks voor het WK in Frankrijk en Guus Hiddink werd ontslagen, een dieptepunt in zijn carrière. Onder zijn opvolger Danny Blind liep Oranje kwalificatie voor het eindtoernooi in Frankrijk mis. Afgelopen seizoen nam Hiddink als interim manager het elftal van Chelsea onder zijn hoede, na het ontslag van Jose Mourinho.

Hiddink wordt in voetballand vooral geprezen als een uitstekende people manager. Samen met Rinus Michels, Ernst Happel en Louis van Gaal wordt hij gerekend tot de Grote Vier, coaches die triomfen vierden met Nederlandse clubs en die ook buiten de landsgrenzen succesvol waren.

Zuid Korea
De prestatie met voetbaldwerg Zuid-Korea tijdens het WK in 2002 leverde Guus Hiddink in Korea een heldenstatus op. Hij mag zich ereburger van Seoul noemen, het stadion in Gwangju is omgedoopt in het Guus Hiddink Stadion en hij kreeg een eredoctoraat van de Universiteit van Seoul. Bij Nederlandse handelsmissies naar Zuid Korea wordt Guus Hiddink nog altijd als troef ingezet.

Het Denk Groter Debat met Guus Hiddink vindt plaats op 13 december, om 15.30 uur, in het Muziekgebouw Eindhoven. Het Denk Groter Debat met Guus Hiddink is gratis toegankelijk, aanmelden is wel verplicht. Aanmelden kan hier.

Over de Denk Groter Debatten
Denk Groter Debatten zijn ontmoetingen tussen Fontysstudenten en aansprekende toppers uit politiek, het bedrijfsleven, entertainment, politiek en sport. Insteek van de debatten is studenten te inspireren en te motiveren het beste uit zichzelf te halen en ze te betrekken bij actuele, maatschappelijk relevante onderwerpen. De Denk Groter debatten worden gepresenteerd door Marcel van Herpen. De Denk Groter Debatten worden live uitgezonden op internet en daarna in gemonteerde versie door Omroep Brabant. In de afgelopen seizoenen waren onder andere Mark Rutte, Ruud van Nistelrooij, prinses Laurentien, Daan Roosegaarde, Guus Meeuwis, Mart Smeets, Theo Maassen, Peter Heerschop en Paul de Leeuw te gast. Alle Denk Groter Debatten zijn hier terug te zien. Vragen over het Denk Groter Debat kunt u mailen naar denkgroterdebat@fontys.nl.