oktober

Gratis Trend Tours studenten TCL tijdens DDW

Hoe ziet de toekomst eruit en wat betekent dat voor bedrijven en organisaties

2022 10 DDW

Studenten van de opleiding Fontys Trend Research & Concept Creation (TCL) in Lifestyle richten hun blik vier jaar lang op de toekomst. De link met de Dutch Design Week in Eindhoven is dan ook snel gelegd. Tijdens het grootste designevenement van Noord-Europa presenteren ruim 2600 ontwerpers hun toekomstbestendige concepten in verschillende sectoren. Onder de naam Future Thinkers verzorgen studenten van TCL van zondag 23 tot en met zondag 30 oktober gratis Trend Tours in het Klokgebouw.

Tijdens deze Trend Tours worden de meest innovatieve ontwerpen gekoppeld aan de belangrijkste trends van het moment. De studenten van Fontys TCL zoomen in op maatschappelijke veranderingen en hoe deze zichtbaar zijn tijdens de Dutch Design Week (DDW). Ze verkennen de toekomst en laten op inspirerende wijze zien wat bepaalde ontwikkelingen kunnen betekenen voor bedrijven en organisaties.

Trendexpositie
Naast deze Trend Tours is een trendexpositie ingericht in Area 51 (bovenaan de trap bij de ingang aan de linkerkant), nabij het Klokgebouw. Het doel is niet alleen om de bezoekers te inspireren, maar ook om zowel potentiële studenten als werkveldpartners enthousiast te maken over de opleiding. Dat doen de studenten ook met updates op de site van Future Thinkers. Een van de thema’s waarop de studenten inzoomen, is de metaverse. Dit is een digitale omgeving die kenners omschrijven als een een 3D-versie van het internet die parallel aan de echte wereld bestaat.

Het thema van de Dutch Design week 2022 is Get Set. Volgens ontwerper Miriam van der Lubbe, die verantwoordelijk is voor het programma van de DDW, is de tijd van achteroverleunen voorbij. ‘Wees voorbereid en erken wat er aan de hand is in de wereld. Voel je betrokken. Maar de belangrijkste boodschap is dat mensen geactiveerd worden. Niets doen is geen optie meer. We moeten nu handelen. Niet alles loopt zoals gepland of gehoopt, maar dat is niet erg. De enige fout die we kunnen maken, is niets doen’, aldus Van der Lubbe.

Aanmelden Trend Tours
De Dutch Design Week duurt van 22 tot en met 30 oktober en speelt zich af op zo’n 120 verschillende locaties in Eindhoven. Het event trekt jaarlijks zo’n 350.000 bezoekers. Er zijn onder meer  tentoonstellingen, lezingen, netwerkbijeenkomsten en debatten. Aanmelding voor de rondleidingen van de studenten van TCL kan via deze link. Er is een beperkt aantal plaatsen beschikbaar.

Aanmelden: https://www.trendresearchandconceptcreation.com/book-a-trendtour
Kosten: gratis, mits aangemeld
Dagen: zondag 23 oktober t/m zondag 30 oktober.

Na aanmelding ontvangt u meer praktische informatie. Voor overige vragen kunt u contact opnemen met Future Thinkers: futurethinkers@fontys.nl

Auteur: Paul Geerts