april

Goed voorbereid Meet and Match in door oefenspeeddates

interview 1

Tijdens het evenement Meet&Match op 18 april gaan mensen uit het bedrijfsleven en tweedejaars studenten van de opleidingen van Fontys Engineering met elkaar in gesprek: de zogenaamde speeddates. Een spannend moment voor de studenten. Voor veel van hen is het namelijk een van de eerste momenten dat ze professionele gesprekken met bedrijven voeren. Gelukkig konden ze de afgelopen weken alvast oefenen tijdens een reeks oefenspeeddates. Dit onder begeleiding van studenten van de opleiding HRM.

Oefenen zonder druk
“We moesten reageren op een fictieve vacature uit een lijst van bedrijven die meedoen aan Meet&Match”, vertelt Sef van Lier (19). Voor de tweedejaars student Mechatronica was de oefenspeeddate een verplichte opdracht. “Eerst leverden we een motivatiebrief in, waarop we feedback kregen, en vervolgens moesten we een sollicitatiegesprek voeren.”

MM_symbool

Na afloop van de oefenspeeddate kregen de studenten feedback. Niet alleen op het gesprek zelf, maar ook op hun cv en motivatiebrief. Door zijn bijbaantje in het technisch werkveld had Sef al aardig wat ervaring. Zijn cv, motivatiebrief en sollicitatiegesprek werden mede daardoor goed beoordeeld. “Ik was alleen mijn geboortedatum op mijn cv vergeten! Gelukkig hebben ze me daar met de feedback op gewezen”, zegt hij lachend.

Een ‘echt’ sollicitatiegesprek heeft Sef er door zijn bijbaan dus al eens opzitten. Toch vond hij de oefenspeeddate een fijne ervaring. “Het is goed om het gesprek een keer te oefenen zonder dat er enige druk op ligt. Vooral voor studenten die nog nooit een sollicitatiegesprek in het vakgebied gehad hebben, kan ik me voorstellen dat dit heel prettig is”, zegt Sef.

Samenwerking met HRM-studenten
Het zijn niet alleen de studenten van de technische opleidingen die profiteren van de oefenspeeddates. Er wordt namelijk samengewerkt met HRM-studenten. Zij leren tijdens hun opleiding onder andere hoe ze een sollicitatiegesprek af moeten nemen. De oefenspeeddates zijn voor hen dus de perfecte gelegenheid om hun kennis in een praktijkopdracht toe te passen. Eén van de HRM-studenten die interviews afnam tijdens de oefenspeeddates, is Maud van den Berg.

interview 2

“Ik moest me ook goed voorbereiden op deze opdracht”, vertelt Maud. “Ik zat in de gesprekken als vertegenwoordigster van een technisch bedrijf. Daar moest ik dus vooraf wel het een en ander vanaf weten.” Hoe meer gesprekken ze voerde, hoe makkelijker dit haar ook af ging.

Maud vond het fijn om haar kennis met studenten te kunnen delen door middel van feedback, om spanning zo weg te nemen. Door de oefenspeeddates weten de studenten wat ze bij de ‘echte’ speeddates kunnen verwachten en gaan ze beter voorbereid hun gesprekken in. “Met sommige studenten ben ik niet eens tot een oefensollicitatiegesprek gekomen”, zegt Maud. “Zij hadden gewoon vooral hulp en begeleiding nodig hoe ze het gesprek aan konden pakken. Die studenten heb ik geholpen zodat ook zij goed voorbereid en met een goed gevoel aan de speeddates tijdens Meet&Match beginnen.”

Auteur: Inge Joosten