Eindhoven,
januari

Geïnspireerd worden door kwaliteit

Inspiratiesessie Kwaliteit

Afgelopen maandag 14 januari vond er in de aula van R5 een inspiratiesessie over kwaliteit plaats. Deze bijeenkomst was bedoeld voor medewerkers en studenten van Fontys om kennis te maken met de verschillende aspecten van kwaliteit binnen Fontys. Met behulp van een panelgesprek en interactieve tafelgesprekken werden zij geïnformeerd en uitgedaagd om invulling te geven aan het vraagstuk omtrent kwaliteit.

Zo'n 90 medewerkers en studenten werden geïnspireerd door de gesprekken die zij konden voeren met verschillende sprekers bij de tafelgesprekken, maar ook door de gesprekken die werden gevoerd door dagvoorzitter Eric Verouden samen met het panel. Daarin zaten Joep Houterman (lid College van Bestuur), Remco Helminck (voorzitter studentenfractie CMR), Barbara Vugs (docente en kwaliteitscoördinator FHC) en Ad Vissers (directeur FHICT).

Instellingstoets Kwaliteitszorg
2019 is een spannend jaar, want de NVAO (Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganistie) komt langs om te onderzoeken of we voldoen aan de standaarden van de Instellingstoets Kwaliteitszorg. Daarvoor heeft Fontys een zelfevaluatierapport geschreven, dat te vinden is op www.wijzijnfontys.nl. Joep Houterman heeft er vertrouwen in dat we die accreditatie gaan halen, maar geeft ook een kritische noot. "Benutten we de verschillen in de organisatie voldoende of benadrukken we deze alleen maar?", aldus het nieuwste lid van het CvB.

Panelgesprek
Kwaliteit raakt ons allemaal op een andere manier. Gevraagd aan Barbara Vugs hoe de wensen van Fontys omtrent kwaliteit impact hebben op docenten gaf ze aan dat "kwaliteit belangrijk is voor een docent, maar vaak schiet het er wel een beetje bij in op een werkdag". Dat betekent niet dat docenten er niks mee (willen) doen. "Docenten zijn met veel dingen bezig en zijn enthousiast om de kwaliteit te verbeteren binnen Fontys. Dat moet alleen goed aangestuurd worden", aldus Vugs.
Studenten worden op een andere manier geraakt door kwaliteit binnen Fontys. "We vullen de NSE in, maar missen vaak de feedback. Een reguliere student staat misschien nog wat verder van kwaliteit binnen Fontys af dan een betrokken student, maar beiden willen een directe terugkoppeling - de quick win. Wat er op de langere termijn gebeurt doet ze veel minder", aldus Remco Helminck.
Dat kwaliteit belangrijk is weet Ad Vissers heel goed. Zijn instituut werd in 2018 beoordeeld met het kenmerk excellent. Gevraagd hoe hij dat gedaan heeft antwoord Vissers: "Door teameffort, veel geduld hebben en geloven in je onderwijsvisie. Het ontwerpen van onderwijs, delen met collega's en studenten en samen bruggen bouwen."

Tafelgesprekken
Na het panelgesprekken kregen de aanwezigen drie kwartier de tijd om met elkaar in gesprek te gaan met behulp van tafelgesprekken.
Zie hieronder een overzicht over wat en met wie zij in gesprek konden gaan:

Onderwerp Spreker(s)
Kwaliteitsportfolio Ingrid van den Broek – van der Helm (programmamanager kwaliteitsportfolio)
Studenten met bijzondere omstandigheden Robbert Pas (docent FHICT)
Esther Tonnaer (programma Studiesucces)
Kwaliteitsafspraken Olof Wiegert
(consultant Institutional Research)
Van studieloopbaanbegeleiding naar studentcoaching Neeltje van Loon (docent FHC)
 Dimphy Hooijmaijers (programma Studiesucces)
Kwaliteitsbeleid “Kwaliteit volgens Fontys Hogescholen” Gea van Zutven
(consultant kwaliteitsmanagement)
Eigenaarschap van het leerproces Sarah van den Broek (oud-student TNW)
Lars Veerhoff (programma Studiesucces)
Instellingstoets Kwaliteitszorg (ITK) Martin de Wolf
(consultant kwaliteitsmanagement)

Als afsluiting werd Joep Houterman nog even kort naar voren geroepen om te horen hoe hij heeft teruggekeken op de middag. "Ik heb veel mensen gezien vanmiddag die met passie en enthousiasme hun vak willen verbeteren. Naar aanleiding van de verschillende gesprekken aan de tafels denk ik ook dat de interactie tussen docent en student kern is van kwaliteit. Daar begint het namelijk!"

Auteur: Bjorn Rommens, Dienst Marketing & Communicatie