april

Geen landelijke titel voor Fontys Docent van het Jaar 2018

ISO - Docent van het Jaar verkiezing

Helaas is Monique Hamers, Fontys Docent van het Jaar 2018 en docente aan de Fontys Hogeschool Journalistiek, geen landelijke Docent van het Jaar geworden. Afgelopen zaterdag vond in de Jaarbeurs Utrecht de landelijke Docent van het Jaar verkiezing plaats, georganiseerd door het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO). Youssef El Bouhassani van de Hogeschool Amsterdam ging er uiteindelijk met de titel vandoor.

In het kleurrijke auditorium van de Jaarbeurs kwamen zo'n 100 aanwezigen bij elkaar om te luisteren naar de TED Talks-achtige colleges van de vijf genomineerden. Dit waren, in volgorde van presentatie:

* Giulia Calabretta, Assistant professor in Strategic Value of Design aan de TU Delft
* Haza Rahim, docent Psychologie aan de Universiteit Utrecht
* Loes Keijsers, Universitair Hoofddocent Developmental Psychology aan Tilburg University
* Youssef El Bouhassani, docent Toegepaste Wiskunde aan de Hogeschool van Amsterdam
* Monique Hamers, docent Journalism Studies aan Fontys Hogescholen

Mini-colleges
De middag werd aan elkaar gepraat door Marcel René Bamberg, voormalig voorzitter van de Nationale Jongerenraad. Zijn stijl, actief publiek betrekken en veel grapjes maken, beviel het publiek wel.
Het mini-college van Giulia Calabretta van de TU Delft richtte zich, in het Engels, op 'collabrative learning' en 'co-created learning'. Haar visie was dat docenten, studenten en het werkveld samen aan de slag gaan om van en met elkaar te leren.
Het mini-college van Haza Rahim van de Universiteit Utrecht richtte zich vooral op het feit dat docenten niet alleen aan kennisvorming moeten doen, maar ook persoonvorming. Het geloven in het eigen kunnen van de student en daarin stimuleren.
Het mini-college van Loes Keijsers van de Tilburg University richtte zich op het vraagstuk 'hoe word je gelukkig en veerkrachtig'. Uit onderzoek is vastgesteld dat 50% van de mensen ooit in zijn/haar leven een geestelijk gezondheidsprobleem heeft (gehad) of iemand kent. Zij pleitte voor het toepassen van technologie in de psychologie om dat percentage omlaag te krijgen.
Het mini-college van Youssef El Bouhassani van de Hogeschool van Amsterdam richtte zich op automatisering van lesstof door algoritmes, om zo meer tijd voor de docent vrij te maken om te kunnen inspireren. Hij pleitte voor gepersonaliseerd onderwijs door kennis en algoritmes te combineren.
Het mini-college van Monique Hamers van Fontys Hogeschool Journalistiek richtte zich op het onderwijstraject NIMBIN, een alternatief onderwijsprogramma waarin gezocht wordt naar andere, interdisciplinaire manieren om studenten competenties aan te leren.

Winnaar
Uiteindelijk ging de titel naar Youssef El Bouhassani. Met de eer en titel komt ook een beurs van €25.000,- zijn kant op, beschikbaar gesteld door het minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Met die beurs kan de winnaar zijn onderwijsinnovatieproject verder uitwerken.
De prijs werd overhandigd door de ISO voorzitter Rhea van der Dong en OCW minister Ingrid van Engelshoven.

Auteur: Bjorn Rommens