maart

Fysiotherapeuten aan de slag met eHealth applicaties!

Op 23 februari organiseerde het KNGF in samenwerking met het UMC Utrecht en de Hogeschool Utrecht de cursus Aan de slag met eHealth applicaties! bij Fontys Paramedische Hogeschool. Het gebruik van eHealth toepassingen neemt toe en wordt ook een steeds belangrijker onderdeel van het dagelijks handelen van de fysiotherapeut. Denk hierbij aan websites en mobile apps om patiënten te informeren en te begeleiden. Zowel voor een therapeut voor een patiënt kan technologie veel voordelen bieden. Maar waar begin je mee als fysio- of oefentherapeut als je eHealth wil gaan gebruiken bij de behandeling van je patiënten? Hoe zie je door het enorme aanbod nog de bomen in het bos? En, hoe kun je eHealth integreren in je dagelijks handelen?

Vanuit verschillende perspectieven behandelden prof. dr. Cindy Veenhof, Jasmin Pekaric, drs. Corelien Kloek en dr. Daniel Bossen de toekomst van eHealth en de mogelijkheden die er zijn binnen het gehele fysiotherapeutisch proces, van applicaties voor de anamnese en diagnostiek tot de nazorg aan de patiënt/cliënt. Tevens werd er in de cursus ingegaan op "eHealth & wetenschap" en de implementatie van eHealth binnen de eerste- en tweedelijns fysiotherapie.

Zo werden een aantal succesvolle praktijkvoorbeelden van technische applicaties gedemonstreerd, zoals Zora; een zorgrobot die kan helpen met patiëntbegeleiding tijdens therapie. Ook is er actief nagedacht over hoe technologie het beroepsprofiel van de fysiotherapeut mogelijk drastisch kan gaan veranderen, en hoe daarmee omgegaan moet worden.

's Middags werden een aantal recente en relevante wetenschappelijke onderzoeken geïntroduceerd, om een gegrond beeld te geven van zowel de voordelen als de tekortkomingen van deze ontwikkelingen. De dag werd afgesloten met een interactieve workshop, waarin de fysiotherapeuten zelf aan de slag gingen met eHealth. Ze kregen de opdracht om, met behulp van casuïstiek en hun gezamenlijke praktijkervaring, verschillende mobiele apps in dit veld te onderzoeken. Aan het eind van deze cursusdag gingen de fysiotherapeuten naar huis met een nieuw perspectief op technologie in de zorg.

Dat Fontys Paramedische Hogeschool deze cursus ‘hoste’, ligt natuurlijk met haar lectoraat Health Innovations and Technology voor de hand. Ook twee studenten fysiotherapie en twee docenten van de opleiding namen deel aan deze cursus. Dit was niet alleen leerzaam, maar ook een kans om (toekomstige) collega’s te leren kennen.

Auteur: Esli Soetens en Thirsa Koebrugge
Foto’s: Lennart van den Herik