juli

Fontys verheugd over samenwerking Rijk en Brainport

brainport nat actieagenda

Het kabinet heeft vorige week samen met Brainport Eindhoven en de Provincie Noord-Brabant de Brainport Nationale Actieagenda uitgebracht. Deze actieagenda ondersteunt de kennisintensieve maakindustrie, door samen te investeren in nieuwe technologieën en door het vestigingsklimaat van de regio te verbeteren. Daarmee wordt een belangrijke stap gezet voor het aantrekken, behouden en opleiden van talent uit binnen- en buitenland. De Actieagenda en Kamerbrief zijn op 6 juli jl. naar de Tweede Kamer gestuurd.

De Regio Deal Brainport Eindhoven maakt ook een belangrijk onderdeel uit van de agenda. Via deze Regio Deal wordt door Rijk en regio samen €370 miljoen geïnvesteerd in de uitvoering van de agenda. Hiervan is maximaal €130 miljoen afkomstig uit de Regio Deal van het kabinet. Dit bedrag komt bovenop andere investeringen op het gebied van infrastructuur en ruimte, het innovatie- en het MKB financierings-instrumentarium en het versterken van de samenwerking tussen onderwijs en het bedrijfsleven.

Knelpunten aanpakken – kansen benutten
Rijk en regio richten zich op concrete knelpunten en kansen. Langs de lijnen van specifieke thema’s leidt dit tot een breed palet aan concrete acties en initiatieven. Waaronder tien prioritaire acties. Hierin speelt Fontys een grote rol. Zo willen we als grootste lerarenopleider in Nederland onze kennis en expertise inzetten om samen met het primair en voortgezet onderwijs future skills in de regio te ontwikkelen, en tegelijkertijd innovatief aan de slag te zijn om een oplossing te vinden voor het lerarentekort. We creëren hybride leeromgevingen waar bedrijven en onderwijs samenkomen, zodat leerlingen met de nieuwste technieken kunnen werken, en leerlingen, docent en vakmensen elkaar inspireren. Specifiek wordt gewerkt aan een vestiging van Fontys en Summa op de Automotive Campus in Helmond en een vestiging van Summa, Fontys en Brainport Industries op de Brainport Industries Campus in Eindhoven. Een grote rol voor Fontys is weggelegd in het Leven Lang Leren, waarin we willen bevorderen dat werknemers zich een Leven Lang Ontwikkelen, zodat zij duurzaam inzetbaar blijven. Ruim 200 triple helix organisaties en (sociale) partners hebben zich hieraan verbonden in het Brainport Talents & Skills akkoord.