oktober

Fontys uitgangspunten voor leren

Onze kernprincipes voor de vormgeving van onderwijs

O&O illustratie - 5 uitgangspunten

Fontys heeft meer dan honderd verschillende opleidingen: van Dans tot Accountancy en van Architectuur tot Fysiotherapie. Elk met hun unieke beroepscontext, professionele docenten en eigen studenten. Elk met hun eigen curriculum en manier van onderwijs aanbieden. Wat hebben zij met elkaar gemeen? We hebben vijf uitgangspunten voor leren gevonden en verbonden aan wetenschappelijke inzichten. Uitgangspunten die richting geven aan hoe wij binnen Fontys tegen leren aankijken en de discussie daarover stimuleren.

Dienst Onderwijs en Onderzoek inventariseerde bij alle instituten welke visies op leren er bestaan. Vervolgens keken we naar de overeenkomsten en wat de ambities van Fontys zijn op onderwijsgebied.

Door die zaken te verbinden kwamen we tot deze 5 overkoepelende uitgangspunten voor leren.

1. Iedereen wordt uitgedaagd zijn of haar talenten te ontdekken en maximaal te ontplooien

2. Leren vindt zoveel mogelijk plaats in een authentieke omgeving

3. Leren is samen kennis en vaardigheden opdoen, onderzoeken en ervaren

4. De student is primair eigenaar van zijn leerproces

5. Leren vindt plaats in een omgeving waarbij studeerbaarheid voorop staat

De uitwerking van de uitgangspunten kan natuurlijk verschillen: docenten, studenten en opleidingen hebben de ruimte om zelf invulling te geven aan de verschillende uitgangspunten. Maar elk van de principes behoeft aandacht bij het vormgeven van onderwijs. Of dat nu het ontwerpen van een curriculum is, of het begeleiden van een werkgroep. Dát is hoe we binnen Fontys ons onderwijs steeds beter maken. De toelichting van de uitgangspunten lees je in de brochure op de pagina Fontys beleid.

Wat kan jij doen?
Door de uitgangspunten te bekijken en de toelichting in de brochure te lezen, kan je voor jezelf nagaan hoe je deze uitgangspunten nu al in je werk toepast of toepasbaar kan maken. Door de uitgangspunten ook met elkaar te bespreken inspireer je elkaar en daar worden we als Fontys beter van.

Brochure
Alle instituten en diensten ontvangen deze week ook een aantal fysieke exemplaren. Wil je die hebben? Loop dan vanaf maandag 15 oktober even langs bij jouw directiesecretaresse!

Auteurs: Dienst Onderwijs en Onderzoek