augustus

Fontys Summer School 2017: zo inspirerend is internationalisering voor studenten en docenten

Van 7 augustus tot en met 18 augustus namen 11 studenten uit 7 verschillende landen (Italië, Canada, USA, Taiwan, China, Duitsland) deel aan de tweede Fontys Summer School in Eindhoven. Ook twee Fontys studenten waren er bij in het kader van internationalisation at home. Fontys Paramedische Hogeschool (FPH) en Fontys Hogeschool voor Human Resource Management enToegepaste Psychologie (FHHRMenTP) zijn de initiatiefnemers van de Summer School. Een klein team van gedreven docenten van beide hogescholen werkte een programma uit: ‘Experience It: Coaching for Success!’ En de waardering was dit jaar een 8,3 gemiddeld voor dit programma. Iets om trots op te zijn!

Ik kan iedere Fontys student de Fontys Summer School aanraden! Je leert heel veel, maar ook van andere landen en culturen. Plus, het geeft een boost aan je Engels! Ook een prima warming up als je een minor in het buitenland gaat doen!
Brenda Nguyen (2e jaars student pedagogiek Fontys Mens en Kind ’s-Hertogenbosch)

Summer Schools zijn 'hot'

Internationalisering is ‘hot’. En Summer Schools (ook wel short term programs genoemd) ook. Sterker nog, deze korte programma’s lijken aan populariteit te winnen. Studenten uit verschillende landen worden door hun opleidingen gestimuleerd, en soms verplicht, om een studieprogramma in het buitenland te doen. De duur daarvan varieert van 1 - 6 weken. “Het zou leuk zijn als Fontys ook een traditie van Summer Schools zou kunnen opbouwen”, aldus Tjeerd de Jong (directeur FPH).

Ook Nus Waleson (directeur FHRMenP) is enthousiast over het concept. “Natuurlijk heeft iets tijd nodig om te groeien, maar dat er dit jaar al 7 nationaliteiten deelnemen is geweldig. Mensen leren het meest als zij vanuit verschillende perspectieven naar iets kunnen kijken.”

Projectleider Margreet Vossen (FPH) ziet de vele kansen voor Fontys en alle instituten. “Zo’n Summer School biedt docenten en studenten een prachtig platform om hun interculturele competenties te versterken. Fontys heeft zo veel kennis in huis en bestaande Engelstalige programma’s. Wat is er mooier en makkelijker om daar wat bouwsteentjes uit te halen en die in een Fontys Summer School te gieten? Zowel dit jaar als vorig jaar hebben de docenten ook heel veel plezier gehad in het werken met zo’n gemotiveerde internationale groep studenten.” Het is natuurlijk wel zomervakantie, dus hoe moeilijk is het om docenten te vinden? “Dat valt reuze mee. Voorlopig gaat het maar om een paar docenten, en niet iedereen wil vakantie in de zomer, maar juist maatwerk bijvoorbeeld twee weken extra met herfstvakantie of kerst,” aldus Vossen.

De filosofie van de Fontys Summer School is een interessant educatief programma (van bestaande modules), waarin naast theorie vooral ook de toepassing daarvan centraal staat voor een brede groep studenten uit de hele wereld. Daarnaast wordt er een sociaal-cultureel programma aangeboden om de deelnemers Nederland en de Nederlandse cultuur te laten ervaren. Voor het tweede jaar op rij was Esli Soetens (student fysiotherapie en lid van Fontys CMR) de enthousiaste begeleider hiervan. “Super leuk om te mogen doen! Ik reis zelf graag en ben nieuwsgierig naar andere culturen. Dus dat komt hierin allemaal samen. Dit jaar ook weer veel plezier gehad in het samen koken: iedereen maakt dan iets speciaals uit zijn/haar land!” Esli had dit jaar assistentie van 4e jaars student fysiotherapie, Leila Faber.

The Fontys Summer School was inspiring because of so many different cultures and perspectives. I am grateful for the things I’ve seen and the friends I’ve made!
Femke Welling, 1e jaars student Fontys FLOT Tilburg

"Wat een feest!"

Het team docenten van de Fontys Summer School 2017 uit Ties Sweyen, Linda Toonen, Alja Bosch en Noelle Khalil. “Wat een feest was dit,” aldus Linda. “Het gaf mij ook heel veel energie om te zien hoe de studenten in 2 weken tijd inzicht hebben gekregen in hun droomdoelen en acties hebben ondernomen die droomdoelen daadwerkelijk te bereiken! " Alja Bosch legde samen met Lea Raemakers (FPH) en Nicole Ebben (FHHRMenTP) de basis voor het programma. “Wat ik zo mooi vind aan de Fontys Summer School, is dat studenten in zo’n groep zo snel zo hecht worden, terwijl ze elkaar helemaal niet kennen. Dat gaat zo snel!

Op de website is het nieuwe programma voor 2018 al te zien!

contactpersoon: Margreet Vossen

foto's: Alex Yang e.a.