oktober

Fontys Start Together

Het door Sociale Studies georganiseerd evenement is positief ontvangen

starttogether

Vorige week vond het eerste Start Together evenement van Fontys plaats (georganiseerd door Fontys Hogeschool Sociale Studies). De pilot van het driedaagse evenement bedoeld voor alle eerstejaars studenten Social Work kon rekenen op een hoop positieve reacties van de studenten, docenten en het werkveld.

Op maandag 27 september stond het thema “wie ben ik” centraal. Tijdens de kick-off sprak Kevin de Randamie over zijn filosofie over het zien en grijpen van kansen. Vervolgens gaf ECHO, expertisebureau voor diversiteit en inclusie, een workshop over het belang van identiteit en achtergrond voor de toekomst en succesvol studeren. Op dinsdag 28 september vond het verbindingsfestival plaats. Gedurende de hele dag konden studenten workshops volgen die in het teken staan van verbinding met jezelf, de ander, je mindset en creativiteit (aspecten die belangrijk zijn tijdens de studieperiode en later in het werk als sociaal agoog). De workshops varieerden van boksen, tot hiphop dansen, mindfulness, tot creatief schrijven. Tot slot stond woensdag 29 september in het teken van kennismaken met wat een sociaal agoog precies doet door middel van praktijkbezoeken (bijvoorbeeld bij een GGZ-instelling). Daarnaast volgden studenten de workshop “schrijven als een baas” een vaardigheid die gedurende de gehele studieperiode goed van pas komt.

Het Start Together evenement is onderdeel van een groter programma gekoppeld aan het curriculum en dat als een rode draad door het eerste studiejaar Social Work loopt. Het hoger doel is het bevorderen van kansengelijkheid en inclusie in het hoger onderwijs en het zijn van een sharing community. Op dit moment wordt er nog onderzoek gedaan naar de effectiviteit van de Start Together pilot, maar ondertussen plukken de studenten en docenten nu de vruchten van de ontstane energie en motivatie. Er wordt met name gesproken over hoe het evenement zorgde voor extra gelegenheid om studiegenoten te leren kennen (ook buiten de studentcoachklas). Daarnaast dat het volledig georganiseerd is door ouderejaars studenten en er daardoor veel tools en hulpmiddelen in zaten om de zaken waar zij tegenaan gelopen zijn tijdens hun studie, nu gebruik van kunnen maken. Vanuit het programma Studiesucces weten we hoe belangrijk sociale en academische integratie is voor het behalen van studiesucces. Daarom spreken we voorzichtig over een succesvol initiatief, dat mogelijk in de toekomst uitgebreid kan worden naar andere Fontys opleidingen.To be continued.

Met vragen neem contact op met Eline van Loon (eline.vanloon@fontys.nl).