Fontys Promovendi Groep van start gegaan

promovendus

Wat kunnen promovendi van elkaar leren? Hoe kunnen zij hun toegevoegde waarde binnen de organisatie kenbaar maken? Hoe kan het draagvlak voor promovendi versterkt worden? Deze en meer vragen waren aanleiding voor een aantal promovendi om de koppen bij elkaar te steken. Ook een eerder initiatief voor de vorming van een promovendi-netwerk door oud-lector Jacqueline van Swet speelde een rol, want toen werd duidelijk dat Fontys meer werk wil maken van praktijkonderzoek en de rol van promovendi.

Op 1 juni 2018 is de Fontys Promovendi Groep (FPG) officieel van start gegaan. Initiatiefnemers zijn Nanny Kuijsters (FEHT) en Rachel Verheijen (FHKE). Het promotieonderzoek van Kuijsters gaat over ‘Clubgevoel en de ontwikkeling van virtual communities in de georganiseerde sport’, het promotieonderzoek van Verheijen richt zich op ‘Interprofessionele samenwerking tussen kinderopvang en basisonderwijs binnen (integrale) kindcentra’.

Toegevoegde waarde
Doelstelling van FPG is door delen van kennis en ervaring de meerwaarde zichtbaar maken van promovendi en zodoende bijdragen aan een optimale onderzoekscultuur binnen Fontys. Promovendi hebben veel kennis van een specifiek deel van het werkveld en beschikken over veel onderzoeksexpertise (methodiek en uitvoeren van onderzoek in de praktijk). Vaak zijn de promovendi binnen hun hogeschool docent in onderzoeksvakken. Daarmee kunnen Fontys-promovendi van toegevoegde waarde zijn voor de activiteiten binnen de driehoek onderwijs, werkveld en onderzoek.

Verder kunnen promovendi een brug slaan tussen Fontys en universiteiten, omdat ze daar, door hun promotietrajecten, beschikken over contacten. Voor hogescholen van Fontys kan dit een katalysator betekenen in een mogelijke of intensievere samenwerking op bepaald vakgebied. Zo is FEHT door de promotor van Nanny Kuijsters benaderd om samen met de Universiteit van Tilburg een onderzoek op te starten in opdracht van de KNVB.

Netwerkontwikkeling als basis
De FPG bestaat inmiddels uit dertien docent-onderzoekers van diverse hogescholen en diensten van Fontys. Ook enkele onlangs gepromoveerden en een collega die een promotietraject wil starten, maken deel uit van FPG. Zo’n twintig collega’s volgen de activiteiten van de groep. Er wordt hard gewerkt aan het ontwikkelen van een Fontysbreed netwerk en daarbinnen aan het verkrijgen van helderheid wie welke expertise – maar ook welke vragen – meebrengt ten aanzien van promoveren. Zo leven er bij diverse promovendi vraagstukken rondom interne professionalisering ten aanzien van bijvoorbeeld academic writing en verdieping in kwantitatieve en kwalitatieve data-analyse. Ook zijn er recent contacten gelegd met zowel het Lectorenberaad als met de coördinerend Lector van TEC for Society en met dienst O&O om te zien welke mogelijkheden er zijn om te verbinden en versterken. Ten slotte wil FPG graag een klankbordrol vervullen, bijvoorbeeld als het gaat om loopbaanontwikkeling en de plaats van de docent-onderzoeker. En bevorderen van kennisdeling door bijvoorbeeld inhoudelijk mee te werken aan een Fontys-congres voor praktijkonderzoek.

Meer weten over het NWO programma “Promotiebeurs voor leraren”?
Er zijn uiteenlopende manieren om voor jou een promotieonderzoek mogelijk te maken. Met de promotiebeurs kan gedurende een periode van maximaal vijf jaar een vervanger worden aangesteld voor de helft van jouw contractomvang, met een maximum van 0,4 fte vrijstelling. Het doel van de beurs is de opgedane kennis en onderzoekservaring direct ten goede te laten komen aan de onderwijspraktijk. Ook verhoogt een groter aantal gepromoveerde leraren voor de klas de kwaliteit van het onderwijs en versterkt het de aansluiting tussen universiteiten en hogescholen. Je kunt een promotiebeurs aanvragen voor elk onderzoeksonderwerp. Wel moet je kunnen aangeven welk belang het onderzoek heeft voor jouw eigen onderwijspraktijk of het onderwijs in bredere zin.

Elk jaar vinden twee rondes plaats. De deadline van de tweede ronde in 2018 is 11 september 2018, 14.00 uur. Komt deze ronde te vroeg, dan biedt wellicht de eerstvolgende ronde (medio januari 2019) een betere optie. Volledige informatie over de criteria is te vinden in de call for proposals: nwo.nl/promotiebeurs-voor-leraren. Collega’s hebben eerder succesvol een beurs aangevraagd. We delen deze kennis en ervaring graag met jou en bieden daarnaast praktische ondersteuning om jouw aanvraag zo kansrijk mogelijk te maken. We komen graag in contact met jou als je nader geïnformeerd wilt worden of reeds plannen voor een aanvraag hebt. Neem contact op via Loes.hendriks@fontys.nl / 84220.

auteur: Monique van Laar