juli

Fontys opent deuren voor paramedisch werkveld

DSC02524

Terwijl het buiten warm was en de spreekwoordelijke mussen van het dak vielen, bood Fontys Paramedische Hogeschool (FPH) op donderdag 23 juni verkoeling tijdens het event ‘FPH opent (de) deuren’. Professionals uit het werkveld, samenwerkingspartners, collega’s van Fontys, studenten; een breed publiek was welkom om kennis en inspiratie op te doen en te komen netwerken. Ook vond de feestelijke opening plaats van het Fontys Centre of Health and Movement (FCHM).

Alles waar FPH voor staat zag je terug tijdens het event op 23 juni, de allereerste ‘open dag’ speciaal voor het werkveld en andere geïnteresseerden. Samenwerking met professionals uit de praktijk, leren van elkaar, kennis en innovatie, ontmoetingen in een leergemeenschap, bijdragen aan het versterken van de zorg én plezier. Via een route door het gebouw op locatie TF kon de bezoeker zich onderdompelen in carrièremogelijkheden,  onderzoek van lectoraat Health Innovations and Technology (HIT), onderwijs en leven lang leren & ontwikkelen. Ook werden er diverse workshops gegeven over het nieuwe curriculum van FPH en zagen bezoekers hoe het lintje bij het Fontys Centre of Health and Movement werd doorgeknipt tijdens de officiële aftrap.

Netwerk uitbreiden
Een event als ‘FPH opent de deuren’ bestaat niet zonder het enthousiasme en de betrokkenheid van medewerkers. Andersom is zo’n middag ook waardevol voor docenten zelf, vertelt Bram van der Zwet, docent bij de opleiding MBRT: “Deze middag was voor mij een groot succes. DSC02352Het gaf mij de kans om nieuwe netwerkconnecties te leggen met contacten uit de industrie, praktijkopleiders mee te nemen in de visie van het nieuwe onderwijs en collega’s uit het werkveld te enthousiasmeren voor een baan als praktijkdocent. Ik heb zelfs enkele potentials kunnen informeren over de opleiding. Een super waardevol nieuw event dus, ik kijk nu al uit naar de editie van volgend jaar.”

Kennis en innovatie
In het Explorelab bruiste het. Je kon daar een bewegingsanalyse laten doen door ervaren docent-onderzoekers. Externe samenwerkingspartner en leverancier Canon Medical Systems demonstreerde het innovatieve 3D-werkstation Vitrea. Ook het eigen PITCH (Platform to Test, Innovate and Connect in Health) gaf acte de présence. Docent en accountmanager Silvia Enders-Wognum: “Met PITCH hadden we een mooie, centrale stand in het Explorelab. We hebben hier innovatieve producten laten zien waarmee op dit moment studenten van FPH (afstudeer)projecten uitvoeren. Jordi van Duuren was als student zelf aanwezig om zijn project met de Pillo en bijbehorende spellen te laten zien en heeft hiermee bij bezoekers waardevolle informatie op kunnen halen voor zijn project.”DSC02378

Struikelen
Voor bezoekers in het Explorelab was het wel oppassen geblazen, want voor je het wist struikelde je over SARA. Deze zorgrobot heeft heel wat automatische rondjes gelopen door het Explorelab en trok met twee versies flink de aandacht. SARA eenmaal de hand geschud, konden bezoekers hun vitale parameters meten bij het Diagnostic Point en hun ervaring met dit product via een digitale vragenlijst achterlaten. Ook kon je meer te weten komen over producten waarmee beweegoefeningen leuker gemaakt kunnen worden, namelijk de Moofie stick en Smart Clips. Next level lasertherapie Safe Laser liet zien hoe met studenten van FPH wordt samengewerkt aan een innovatieve manier van pijnbestrijding. Wilde je je verdiepen in een gezondere leefstijl, dan kon je radje draaien bij de leefstijlcoach. Voor meer informatie over het nieuwe curriculum en vormen van praktijkleren stonden docenten van de opleidingen klaar om met bezoekers in gesprek te gaan.

Vernieuwend
DSC02882FPH organiseert al langer events voor het paramedisch werkveld, zoals refereeravonden, alumni-events en inhoudelijke workshops. Het was de eerste keer dat het instituut een dergelijke ‘open dag’ voor het werkveld organiseerde. Nu het eerste zaadje is geplant en de reacties daarop binnendruppelen, kan het evalueren beginnen en gaan de gedachten al uit naar ‘FPH opent de deuren editie 2.0’ in 2023!

Wil jij er de volgende keer ook bij zijn? Houd www.fontys.nl/healthevents in de gaten voor meer informatie! Heb je vragen of wil je hier eerder over in gesprek gaan, neem dan contact op met de organisatie van dit event via fontysprohealth-events@fontys.nl.

Auteur: Rianne van Hoek
FPH opent de deuren - 23 juni 2022