november

Fontys Lerarenopleiding Sittard werkt samen met scholen in Limburg aan nieuwe opleidingsroutes voor leraren

FontysSittardDag2-89

Gisteren publiceerde de Onderwijsraad een uitvoerig advies dat het lerarenbeleid van basis-, voortgezet tot aan het middelbaar beroepsonderwijs integraal heeft doorgelicht. Volgens het uitgebreide advies van de raad moet er een einde komen aan de verkokering tussen schooltypen en vakgebieden, zodat leraren makkelijker van sector of vak kunnen wisselen. Dat komt de mobiliteit en de aantrekkelijkheid van het leraarschap ten goede.

Nadrukkelijk geeft de Onderwijsraad in haar advies voorrang aan de overkoepelende waarde voor het leraarschap: pedagogiek en didactiek als sterke en brede basis voor het leraarschap. Beginnende leraren die een brede basis hebben om vanuit te werken, worden minder gehinderd door de schotten tussen de sectoren.

Fontys is als grootste lerarenopleider van Nederland nauw betrokken bij de discussie en ziet volop kansen. Frank Crasborn, lector Integratief Opleiden van Fontys Lerarenopleiding Sittard, vertelt over de ontwikkelingen in het zuiden: “Wij zijn samen met scholen in Limburg al een tijd bezig om nieuwe opleidingsroutes voor leraren te verkennen en vorm te geven. Het advies van de Onderwijsraad geeft daar een extra impuls aan.“

Stip op de horizon
Volgens Crasborn zet de Onderwijsraad met haar rapport een uitdagende en spannende stip op de horizon. “Politiek uitdagend omdat het één loongebouw vereist voor leraren in het basis- en voortgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs. Daar is veel extra geld en breed politiek draagvlak voor nodig. De blauwdruk van de Onderwijsraad is eveneens spannend vanwege de veronderstelling dat een brede basisopleiding jonge mensen (meer) zou motiveren om voor het leraarsberoep te kiezen.”

Potentiële studenten komen volgens de lector vaak naar een lerarenopleiding omdat ze een bepaald vakgebied leuk vinden en/of daar goed in zijn. Daarnaast is er volgens Crasborn de altijd spannende verhouding tussen enerzijds brede inzetbaarheid en anderzijds vakinhoudelijke kwaliteit en diepgang. Crasborn: “De afgelopen jaren hebben bijvoorbeeld de Pabo’s flink geïnvesteerd in het verbeteren van de vakinhoudelijke kwaliteit van leraren in opleiding. Antwoorden op dit soort uitdagingen en vragen zullen afhangen van de praktische uitwerking van de voorstellen. Dan zal ook duidelijk worden wat dit betekent voor de opleidingsprogramma’s en opleidingsdidactiek van lerarenopleidingen.”