Tilburg,
09
maart
2021
|
13:39
Europe/Amsterdam

Fontys start afstudeerrichting Digitale geletterdheid en Informatica

Fontys Lerarenopleiding Tilburg start per 1 september 2021 met de nieuwe afstudeerrichting Digitale geletterdheid & Informatica van de Lerarenopleiding Techniek (tweedegraads, deeltijd). Er bestaat al een afstudeerrichting Science & Technology, die zich richt op werkplaatstechniek en het leergebied Mens en Natuur en nu komt er een tweede afstudeervariant ‘Digitale geletterdheid & Informatica’, die zich meer gaat richten op digitale techniek en het leergebied Digitale Geletterdheid. Fontys is hiermee uniek en speelt in op de toekomstige vraag naar dit soort docenten.

Digitale geletterdheid is het geheel van ict-vaardigheden, mediawijsheid, informatievaardigheden en computational thinking. De komende jaren wordt dit leergebied op alle middelbare scholen aangeboden volgens de beschrijvingen van curriculum.nu. Mandy Stoop, opleidingscoördinator bij Fontys: ‘Er is grote behoefte aan professionals in dit leergebied. Met deze nieuwe afstudeerrichting zijn onze docenten techniek straks in staat om zowel de rol van vakdocent als van coördinator en kwaliteitsbewaarder op zich te nemen. Afhankelijk van de keuze van de school om het als apart vak of geïntegreerd met andere vakken aan te bieden, kan de docent zijn rol pakken.’

Interessant voor carrièreswitchers
Deze afstudeerrichting is interessant voor professionals die vanuit hun huidige IT-werk de overstap naar het onderwijs willen maken, hetzij volledig of in hybride vorm, bijvoorbeeld voor een aantal uren naast de huidige baan. Ook (onbevoegde) docenten die les willen geven in het leergebied digitale geletterdheid zijn welkom. De afstudeerroute leidt tot een tweedegraads bevoegdheid en zal zich specificeren op de onderbouw van het voortgezet onderwijs .

Digitaal burgerschap en computational thinking
Onderdelen van de afstudeerrichting zijn o.a. digitaal burgerschap en computational thinking. Digitaal burgerschap gaat over onderwerpen als ethiek en pedagogiek in een digitale wereld; welke kennis is nodig om verantwoorde keuzes te maken? Bij computational thinking draait het om het toepassen van denkvaardigheden (21st century skills) die nodig zijn om problemen te vertalen naar structuren, zodat het probleem met een computer is op te lossen.

Uniek opleidingsconcept
De opleiding is volledig gebaseerd op leeruitkomsten. Dat betekent dat de deelnemers zelf aan de slag gaan om leeruitkomsten aan te tonen op een manier die zij zelf effectief vinden. Eerder verworven competenties kunnen ingezet worden om leeruitkomsten te verwerven. Hierdoor doorloopt iedere student een persoonlijk traject en is versnellen mogelijk. De afstudeerrichting Science & Technology en deze richting werken samen waardoor je binnen een redelijke termijn beide kunt combineren.
Mandy: ‘Digitaal geletterd word je niet vanzelf, daar heb je goed onderwijs voor nodig. Ik heb er alle vertrouwen in dat we met deze nieuwe afstudeerrichting een grote bijdrage hieraan gaan leveren. De belangstelling is al groot, we spreken wekelijks kandidaten die interesse hebben.'

Voor meer informatie ga naar de website of neem contact op met Mandy Stoop, mandy.stoop@fontys.nl

Auteur: Claudia Boets