mei

Fontys Kenniscafé ‘Interprofessioneel werken? Zo werkt dat!’

Zo’n 125 relaties uit het werkveld, docenten en studenten namen op 18 mei deel in het Explorelab van FontysTF aan het Fontys Kenniscafé ‘Interprofessioneel werken? Zo werkt dat in zorg, onderwijs en welzijn!’. Hans Sanders uit Veldhoven raakte alle aanwezigen met zijn persoonlijke verhaal. Bijna 20 jaar geleden werd hij op weg naar zijn werk met zijn motor aangereden door een automobilist die later verklaarde dat ‘er ’s morgens op dat kruispunt nooit mensen op een motor rijden’. Het gevolg: een hoge dwarslaesie, en dus ook een rolstoel. Met de nodige humor deelde Hans zijn ervaringen met verschillende (zorg)professionals en hoe hij zelf de regie over zijn leven en werk weer op kon pakken. Daarna presenteerde Giannoula Tsakitzidis, onderzoeker Universiteit van Antwerpen, een deel van haar onderzoeksresultaten over interprofessioneel samenwerken in de gezondheidszorg (IPSIG). Tot slot pitchten 3 studentgroepen welke doelgroepen zij interprofessioneel willen gaan benaderen.

Hierna konden alle deelnemers in verschillende workshops met het thema aan de slag.

De variatie hierin: van een WMO (Wet Maatschappelijke Ondersteuning)-expert tot de inzet van een hond in de praktijk van logopedist Marlies Boonen, en van de ideeën achter de Gezondheidsstudio van ziekenhuis Tergooi tot het M-ZIC (Multidisciplinair Zorg Innovatie Centrum) bij Libra als ‘broeinest’ voor studenten en zorgprofessionals. Naast het profileringsteam IP (Interprofessioneel) van Fontys Paramedische Hogeschool leverden ook het FHMG (Fontys Hogeschool Mens en Gezondheid) en het lectoraat Beroepsinnovatie Social Work een bijdrage aan dit Fontys Kenniscafé.

Een afwisselend programma, met veel interactie, maar ook de mix aan disciplines van de deelnemers, maakten dat ook dit Fontys Kenniscafé weer goed gewaardeerd werd: gemiddeld een 8.

auteur: Margreet Vossen
foto’s: Frank van Welie