december

Fontys gaat versnellen met ‘Speed-IT-up’

In mei 2018 presenteerde SURF, de Vereniging Hogescholen en de VSNU het Versnellingsplan voor Onderwijsinnovatie met ICT. Het Versnellingsplan bestaat uit 8 zones (thema’s) en krijgt vorm in een 4-jarig programma. Het programma geeft universiteiten en hogescholen ruimte om substantiële stappen te zetten binnen hun eigen instelling én in samenwerking met andere instellingen.

Dienst O&O, Dienst IT, FHICT en iFontys organiseerde een bijeenkomst over het Versnellingsplan en de rol van Fontys daarin. Een inspirerende sessie met ruim 30 collega’s uit alle Fontys domeinen. Zij adviseerden het College van Bestuur over deelname van Fontys aan het Versnellingsplan voor Onderwijsinnovatie met ICT. Op basis van het advies besloot het College van Bestuur om te participeren in de volgende zones:

• Zone 1: Faciliteren en professionaliseren van docenten
    Vertegenwoordiging door Annemarie van den Broek (Voorzitter iFontys/docent FHKE)

• Zone 2: Aansluiting op de arbeidsmarkt verbeteren
    Vertegenwoordiging door Mariëlle Taks (Dienst O&O)

• Zone 4: Naar digitale (open) leermiddelen
    Vertegenwoordiging door Robert Schuwer (FHICT/lectoraat Open Educational Resources)

• Zone 7: Samenwerken met EdTech
    Vertegenwoordiging door Rens van der Vorst (Hoofd IT Innovatie en Technofilosoof Dienst IT) en Eric Slaats (Associate lector FHICT)

Speed-IT-up
Voor Fontys is het landelijk programma een vliegwiel om ook binnen Fontys vorm te geven aan de gestelde ambities. Dit doen we met het netwerk genaamd Speed-IT-up. Speed-IT-up richt zich op een optimale ondersteuning van, en uitdaging aan, de belanghebbenden (studenten, medewerkers, onderwijs- en werkveldpartners) om de mogelijkheden van ICT in onderwijs en onderzoek beter te benutten. Speed-IT-up is zeker geen nieuwe ambitie, maar wordt gezien als een geschikt netwerk om de gemeenschappelijke beloftes van Fontys, zoals Fontys Focus 2020, TEC for Society, Kwaliteit volgens Fontys, Flexibilisering en de hybride leeromgeving, waar te maken en stappen te zetten. Daarnaast draagt dit netwerk bij aan het verbinden van allerlei initiatieven, experimenten en projecten rondom het thema onderwijsinnovatie met ICT.

In actie komen en versnellen
Hans Nederlof, lid van het College van Bestuur van Fontys en tevens voorzitter van de landelijke Stuurgroep Versnellingsplan, juicht het initiatief van Speed-IT-up vanzelfsprekend toe. ‘Ik ben een echte believer. Er is in het onderwijs bijzonder veel winst te behalen met de inzet van de juiste ICT-middelen. Zeker in Nederland is dat het geval, want we beschikken al over een hoogwaardige ICT-infrastructuur voor onderwijs en onderzoek. Maar we moeten wel in actie komen en versnellen, zowel binnen het hoger onderwijs gezamenlijk als iedere kennisinstelling afzonderlijk. Daarom is Speed-IT-up binnen Fontys zo’n goed initiatief. De verdere integratie van ICT in het onderwijs en onderzoek gaat onze studenten, onze medewerkers en ons regionale werkveld ontzettend veel voordelen bieden.’

Kernteam
De vertegenwoordigers van de zones vormen samen met coördinator Pleuni van Rooij en centraal informatiemanager Desirée van den Bergh het kernteam. Begin 2019 zullen de vertegenwoordigers per zone een expertisegroep met studenten, medewerkers, onderwijs- en werkveldpartners samenstellen om vorm te geven aan de doelen van Speed-IT-up. De zonevertegenwoordigers zullen zich de komende tijd op verschillende manieren en plekken presenteren en input ophalen om initiatieven, experimenten en projecten rondom de verschillende thema’s goed in beeld te krijgen.

Meer weten?
Wil je meer weten over Speed-IT-up? Initiatieven, experimenten en/of projecten onder de aandacht brengen of een rol spelen in één van de expertisegroepen? Neem dan contact op met de vertegenwoordigers of coördinator Pleuni van Rooij.

Auteur: Pleuni van Rooij