Eindhoven,
29
november
2016
|
09:06
Europe/Amsterdam

Fontys en veiligheid: in gesprek met Peter Biekens

‘Je hebt als school en als mens een verantwoordelijkheid’

peterbiekens-.jpg

Docenten en studieloopbaancoaches hebben veel contact met studenten. Ze zijn dus waarschijnlijk ook de eerste binnen Fontys die het merken als er iets niet lekker loopt. Wordt iemand gepest of bedreigd? Zijn er vermoedens van radicalisering of zijn er andere spanningen in de klas? Dan is het goed te weten dat je bij Infopunt Veiligheid terecht kunt voor raad en daad. In een serie van vijf gesprekken behandelen we dilemma’s en onderwerpen waar je mee te maken kunt krijgen. In het eerste gesprek studieloopbaancoach Peter Biekens.

Peter Biekens is educational designer, docent en studieloopbaancoach bij de International Business School in Venlo. Peter: ‘Een veilige leeromgeving, waarin iedereen zich durft te uiten, is heel belangrijk. Zeker op een internationale school als de onze. Studenten komen uit alle werelddelen. Wij proberen hen ‘cultural aware’ te maken. Als je bewust bent van je eigen gewoonten en die van anderen, kun je beter samenwerken.’

Leiden deze culturele verschillen weleens tot problemen?
'Meestal levert het een dynamische samenwerking op, maar soms zijn er ook problemen ja. Er was een Afrikaanse student die het moeilijk vond iemand in de ogen aan te kijken. Dat was in zijn cultuur te direct, te brutaal; terwijl wij het juist onbeleefd vinden als je het niet doet. Hierdoor kreeg hij in het groepswerk weinig ruimte. Zijn resultaten gingen achteruit. We hebben dit bespreekbaar gemaakt. Eerst een-op-een en later in de groep. Met de juiste werkafspraken en wederzijds begrip kom je een heel eind. Hij bloeide weer op!’

Heb je ooit een onveilige situatie meegemaakt?
'Ja. Een internationale student kwam huilend met een vriendin naar mijn collega omdat ze thuis door haar vriend werd onderdrukt. Hij zou haar spullen vernielen en haar verbieden nog naar buiten te gaan. Samen hebben we de politie gebeld, maar die konden niks doen. We vonden echter dat we als school en als mens een verantwoordelijkheid hebben. International Office heeft alternatieve huisvesting voor haar geregeld. In de tussentijd kon ze bij haar vriendin verblijven. Met z’n drieën zijn we vervolgens naar haar huis gegaan om ervoor te zorgen dat ze veilig kon vertrekken.’

Een spannend moment?
'Ja, best wel. Je hebt geen idee wat je aantreft. Het viel allemaal mee, maar ze was ons erg dankbaar dat ze weer ‘vrij’ was. Wij waren toen niet op de hoogte van het Infopunt Veiligheid. Maar die had ik anders graag geraadpleegd. We hebben naar eigen inzicht gehandeld, maar is het de juiste aanpak? Ik zou deskundig advies prettig hebben gevonden. Ook denk ik dat het goed is als dit soort casussen door iemand worden gemonitord. Je kunt niet alles en iedereen in de gaten houden, maar het is wel goed om een dossier op te bouwen voor het geval er meer speelt.’

Heb je tips voor je collega’s?
'Als studieloopbaancoach heb ik met iedere student minimaal twee gesprekken per jaar. Als er problemen zijn in de groep, bespreken we dat meestal meteen. Ik oordeel niet, maar zeg wat ik waarneem. Het meeste lost zich dan vanzelf op. Als er sprake is van ziekte, geldproblemen of moeilijke thuissituaties, weet ik de juiste decaan of andere deskundige te vinden. Bij onveilige situaties moet je naar mijn idee snel handelen. Daarvoor weet ik nu het Infopunt Veiligheid te vinden. Ik vind het heel belangrijk dat we alert zijn met z’n allen. Vraag regelmatig aan een student hoe het met hem of haar gaat. Beter een stap te veel dan te weinig.’

Infopunt Veiligheid is een netwerk professionals: decanen, psychologen, vertrouwenspersonen en beveiligers die jou kunnen adviseren, en/of rechtstreeks met de student aan de slag kunnen gaan. Door laagdrempelig en betrokken samen te werken helpen we studenten verder. 

Je kunt ons bereiken via infopuntveiligheid@fontys.nl. Voor de meest urgente veiligheidsvragen kun je terecht bij de recepties of contact opnemen met onze meldkamer (08850-74966).

Auteur: Inge Janssen