oktober

Fontys ACI: 2400 uur creativiteit voor Sustainable Development Goals

Header CWF

Hoe kun je creativiteit inzetten als motor voor verandering? Dat is de vraag waarmee 200 studenten van Communicatie International Event, Music & Entertainment Studies, onderdeel van Fontys ACI, op 22 oktober twaalf uur lang aan de slag gaan. Samen investeren ze 2400 uur denkkracht om de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties onder de aandacht te brengen. De marathon is georganiseerd in het kader van het Creative World Forum (CWF), van 21 tot en met 23 oktober in Brabant. ‘Duurzaamheid houdt jongeren bezig’, aldus vierdejaars student Robyn Ahout. ‘Daarom spreekt het aan.’

Een betere wereld voor iedereen. Dat is het idee achter de zeventien Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties, waarmee bedrijven, overheden en ngo’s tot 2030 aan de slag gaan. Thema’s zijn onder meer ‘geen armoede’, ‘geen honger’, ‘gendergelijkheid’, ‘goede gezondheid en welzijn’, ‘betaalbare en duurzame energie’, ‘verantwoorde consumptie en productie’ en ‘klimaatactie’. Het zijn volgens Robyn onderwerpen die onder jongeren leven en waaraan ze graag een bijdrage willen leveren. De creatieve marathon is daarvoor zowel een inspirerende als aansprekende manier.

Robyn: ‘Het is goed om jezelf volledig af te kunnen sluiten om op een creatieve manier iets met de doelstellingen te doen.’ Ze beseft dat dit best een uitdaging is. ‘Omdat we afhankelijk zijn van elkaar, is het belangrijk dat we elkaar goed leren kennen. En dat in 12 uur tijd.’ De creatieve sessie, die 22 oktober start in gebouw P3 op campus Stappegoor in Tilburg, sluit volgens docent Chris Gribling aan bij challenge based learning, een nieuwe vorm van onderwijs waarmee CO IEMES vorig jaar van start is gegaan. De nadruk daarbij ligt op het zelfstandig oplossen van vraagstukken, zodat studenten gemakkelijk zelf keuzes kunnen maken en hun eigen leerweg kunnen uitstippelen.

'Geweldig hoe ook jongeren actief bezig zijn met deze doelen', zegt Marianne van der Sloot, gedeputeerde Samenleving, Cultuur & Erfgoed bij de provincie Noord-Brabant. 'Het gaat natuurlijk ook om hun toekomst. We zijn samen verantwoordelijk om onze toekomst duurzaam en sociaal in te vullen, met oog voor de ander. Tijdens het CWF brengen we zo veel mogelijk creatieve denkkracht samen om daar aan te werken. Goed dat de studenten hierbij aansluiten.”

De opdracht tijdens de creatieve marathon is om zoveel mogelijk aandacht te vragen voor de Sustainable Development Goals. ‘Het is de bedoeling dat de studenten verbinding gaan zoeken met de stad en de provincie’, aldus Gribling. Hoe ze dat doen, dat bepalen ze zelf. ‘Een interview of een vlog, alles is goed. Als ze maar laten zien hoe creativiteit de wereld kan veranderen of zelfs verbeteren.’ De studenten gaan aan de slag met thema's als goede gezondheid en welzijn, betaalbare en duurzame energie, waardig werk en economische groei, verantwoorde consumptie en productie en klimaatactie. Die worden ingezet om ongelijkheid te verminderen.

Het Creativity World Forum vindt plaats op 21, 22 en 23 oktober in Brabant. Dinsdag 22 oktober zijn er activiteiten in onder meer Tilburg, Helmond, Meierijstad, Breda en Eindhoven. Tijdens het internationale evenement over creativiteit en innovatie komen meer dan 1500 professionals en creatieve geesten uit verschillende disciplines bij elkaar. Het thema is ‘Change the Inevitable’. Meer dan 100 sprekers en influencers delen hun inzichten en ervaringen over hoe creativiteit kan bijdragen aan (maatschappelijke) uitdagingen en oplossingen. Een deel van het programma valt samen met de Dutch Design Week, van 19 oktober tot en met 27 oktober in Eindhoven.

Neem voor meer informatie over de creatieve marathon contact op met Chris Gribling: c.gribling@fontys.nl of 06 14483773. Download een pdf van het persbericht rechtsboven op deze pagina.

Auteur: Paul Geerts