Tilburg,
september

Fontys Academie voor Theater is 30 jaar jong

De Academie voor Theater, onderdeel van de Fontys Hogeschool voor de Kunsten in Tilburg, bestaat 30 jaar. Het jubileum wordt gevierd op zaterdag 17 september met een feestelijk programma voor alumni, oud-docenten en de huidige schoolbevolking.

Dertig jaar geleden startte Ad Overweel in opdracht van Hogeschool Eindhoven in die stad een theateropleiding. Samen met collega-docent Toon Ory en enkele studenten van de Toneelacademie Maastricht stelde hij een curriculum en een team samen en was de Academie voor Drama in 1986 een feit. De nieuwe school vestigde zich in een oud klooster aan de Dommel, midden in Eindhoven.

Aanvankelijk ging het om een theaterschool met drie studierichtingen: acteren, regisseren en doceren. Al na enkele jaren vond een kleine hervorming plaats en heette de school formeel een docentenopleiding; studenten werden opgeleid tot docerend theatermaker. In de praktijk is die artistieke profilering echter altijd sterk aanwezig gebleven, zeker in vergelijking tot collega-docentopleidingen. In die zin lag ‘Maastricht’ nooit ver weg van ‘Eindhoven’.

In 2005, inmiddels overgenomen door Fontys, verhuisde de opleiding naar Tilburg en sloot zich aan bij Fontys Hogeschool voor de Kunsten. De roepnaam werd Academie voor Theater.

In de afgelopen dertig jaar leverde de opleiding zo´n 450 mensen uit Nederland en Vlaanderen af aan de theater(onderwijs)sector. Alumni zijn werkzaam in de meest uiteenlopende organisaties, variërend van regulier onderwijs, centra voor de kunsten, educatieve diensten, theaters, festivals, theatergezelschappen, producenten enzovoorts.

Diverse oud-studenten vonden hun weg naar het podium en begonnen een uitvoerende carrière of startten een eigen gezelschap; zeer velen hebben een gemengde beroepspraktijk. Onder de alumni van de Academie voor Theater bevinden zich ook tal van bekende namen, zoals Yvonne Jaspers, Monique Hendrickx, Wendell Jaspers, Mike Weerts, Freek Brom, Theo Maassen en Hans Teeuwen (niet afgemaakt).